Nieuws

BLOG - De Capital Markets Union revisited

28-04-2017

Wij waren het eigenlijk allemaal al weer een beetje vergeten: de ambitieuze CMU plannen die op 30 september 2015 met veel bombarie door de Europese Commissie werden gelanceerd. Overschaduwd door de vele actuele problemen waarmee de EU sedertdien te maken kreeg, de Brexit, discussie over globalisering, toenemend populisme en geopolitieke instabiliteit, maar natuurlijk ook door het verliezen van CMU-Godfather Jonathan Hill, is het lange tijd stil geweest over de CMU. Schijn bedriegt echter ook hier. De CMU is niet dood. Want op 11 april jl. werd er door de Europese Commissie een heuse ‘public hearing’ georganiseerd, met als titel: ‘CMU Mid-Term Review’. Een goede zet van Juncker en de zijnen, want eigenlijk hadden wij geen idee dat wij halverwege waren gevorderd met de CMU! Vice-President Valdis Dombrovskis heeft ons echter het zand uit de ogen gewist. Of juist gestrooid?

Bij de CMU doelstellingen handelde het oorspronkelijk natuurlijk over het faciliteren van nieuwe financieringsmogelijkheden en innovatieve technieken, zoals crowdfunding, supply chain finance, robo advice, online shareholder voting, en het mogelijk toepassen van block chain technologie bij de afwikkeling van effectentransacties. De Europese Commissie had daarbij ook goed aan zichzelf gedacht, want financiering van infrastructurele Europese projecten met particulier geld hoorde daar ook bij, evenals de focus op het bewerkstelligen van een samenleving met meer oog voor duurzaamheid.

Dombrovskis verklaarde ons dat de Europese Commissie inmiddels al meer dan de helft van de oorspronkelijke 33 actieplannen had gerealiseerd. Daar had niemand in de zaal op gerekend. Dat is inclusief een vereenvoudigd prospectus regime, promotie van venture capital, een ‘Action Plan on Consumer Financial Services’, en het opruimen van achterstelling van aandelenkapitaal versus leningen in nationale belasting regimes.

Er is echter ook nog genoeg werk aan de winkel, aldus Dombrovskis. Het opruimen van cross-border hindernissen voor het aanbieden van beleggingsfondsen bijvoorbeeld, vormt een belangrijk onderdeel van zijn ‘to do’ lijst. Een goede zaak! De securitisatie wetgeving is in een impasse geraakt door aanhoudende discussies met het Europese Parlement.

Maar natuurlijk vormt de Brexit de belangrijkste complicerende factor bij het realiseren van alle CMU doelstellingen. Stelt u zich eens voor, 70% van belangrijke onderdelen van de financiële dienstverlening als de derivatenhandel, clearing, en fund management wordt op dit moment in Londen gedaan! Hoe moeten wij straks na de Brexit omgaan met dit grote verlies aan liquiditeit op de kapitaal- en effectenmarkten? Veel Europese lidstaten willen die handel in Europese effecten binnen de Europese Unie laten plaatsvinden. Maar hoe gaan wij dat realiseren? Binnen DUFAS hebben wij een Brexit projectgroep ingericht die zich buigt over deze vraagstukken.

Voor de tweede helft van de CMU zullen wij alle zeilen moeten bijzetten om een goed functionerende kapitaal- en effectenmarkt te krijgen binnen de overige 27 lidstaten van de Europese Unie, kortheidshalve aangeduid als de EU-27.  Dombrovskis en de zijnen hebben al ideeën hoe zij dit moeten realiseren. De Europese toezichthouders op de financiële markten, de ESA’s in het EU-jargon, moeten meer bevoegdheden krijgen om het toezicht op de nationale markten te harmoniseren. Meer macht naar Europa dus? Laten wij eerst nog eens even nadenken over het vergroten van het democratisch gehalte in de Europese besluitvorming. Inclusief dat van de ESA’s. Maar daarover een volgende keer graag meer!

Hans Janssen Daalen

Algemeen Directeur DUFAS

Terug naar nieuws