Nieuws

Download hier de MiFID II Target Market template

11-09-2017

Deze zomer heeft de Europese waakhond voor de financiële markten, ESMA, in het kader van MiFID II de richtsnoeren voor product governance gepubliceerd. In de richtlijnen staat de ‘target market assessment’ door producenten en distributeurs van beleggingsproducten centraal. Dat betekent voor elk product de target market en de distributiestrategie gedetailleerd beschreven moet zijn voordat een distributeur een product in zijn assortiment kan opnemen. Voor elke beschrijving dienen minimaal 6 criteria te worden gebruikt: klanttype, kennis en ervaring, financiële situatie, risico tolerantie, klant doelstellingen en klant behoeften.

De producent beschrijft voor ieder product een concept target market en de distributeur moet dit concept in detail uitwerken. Als de producent geen target market informatie aanlevert, moet de distributeur de gehele beschrijving zelf maken.

De European MiFID Template (EMT) helpt bij de beschrijving van de target market. Met behulp van de template kunnen asset managers een functionele beschrijving geven van de gegevens van een financieel product, die de target mark definiëren en de kosten laat zien. Dit zijn de gegevens die de distributeurs nodig hebben om aan de nieuwe wettelijke vereisten voor financiële producten vanaf 3 januari 2018 te voldoen.

Asset managers, distributeurs en nationale en Europese brancheverenigingen (waaronder DUFAS en EFAMA) hebben gezamenlijk deze template ontwikkeld.

Terug naar nieuws