
Op 4 december publiceerde de Europese Commissie het Market Integration & Supervision Package (het ‘MIP-package’). Het pakket past binnen de bredere Savings and Investments Union-agenda en onderstreept de ambitie om kapitaal binnen de EU efficiënter te mobiliseren. Met dit pakket zet de Commissie een belangrijke stap richting verdere integratie van de Europese kapitaalmarkten, met als doel grensoverschrijdende kapitaalstromen te vergemakkelijken en marktfragmentatie te verminderen. Voor onze sector bevat het MIP-package meerdere relevante onderdelen. Het pakket biedt kansen om bij te dragen aan een beter functionerende interne markt, waarin grensoverschrijdende activiteiten worden vereenvoudigd en Europese vermogensbeheerders hun rol in de financiering van de economie verder kunnen versterken. Afgelopen zomer reageerde we vanuit DUFAS op de consultatie.
Afgelopen zomer reageerde we vanuit DUFAS op de consultatie.
Europese paspoort-regime
Hoewel het EU paspoort-regime al lang bestaat worden grensoverschrijdende vermogensbeheerders nog altijd geconfronteerd met uiteenlopende nationale vereisten en toezichtpraktijken. De Commissie zet met de voorstellen in om deze verschillen grotendeels weg te nemen. Door autorisatieprocedures voor UCITS en AIFM’s te harmoniseren, goldplating te beperken en grensoverschrijdende marketing te vergemakkelijken wordt het kader voor grensoverschrijdend opererende vermogensbeheerders verduidelijkt om zo een gelijker speelveld binnen de EU te bewerkstelligen.
Groepsstructuren
Een belangrijk ander element van het MIP-package is de behandeling van groepsstructuren bij UCITS-beheerders en AIFM’s. Door onder meer intra-groep samenwerking niet langer automatisch als delegatie aan te merken sluit het wetgevingskader beter aan bij de manier waarop internationale vermogensbeheerders zijn georganiseerd om middelen en expertise binnen groepen efficiënter te benutten. Hierdoor wordt het makkelijker om werkzaamheden uit te besteden binnen een groep.
Depositary passport
Het voorstel om een EU-depositary passport te introduceren is gericht op het vergroten van keuzevrijheid en concurrentie binnen de Europese depositary-markt. Voor fondsen en beheerders kan dit leiden tot een breder aanbod aan diensten en meer flexibiliteit bij de inrichting van fondsenstructuren. De verdere uitwerking van dit voorstel biedt de kans om marktwerking en toezichtdoelstellingen beter met elkaar te verbinden.
Toezichtconvergentie
Naast marktintegratie zet het pakket in op verdere harmonisatie van de toezichtspraktijk en een meer centrale rol voor ESMA binnen verschillende onderdelen van deze toezichtspraktijken. Een gemeenschappelijk toezichtkader wordt daarmee gezien als een belangrijke voorwaarde voor verdere marktintegratie. Voor vermogensbeheerders zal dit met name zien op grote internationaal opererende partijen.
Settlement finality
De omzetting van de Settlement Finality Directive naar een rechtstreeks toepasselijke Settlement Finality Regulation versterkt het juridische fundament van de Europese marktinfrastructuur. Door verschillen in nationale behandeling weg te nemen en expliciet rekening te houden met technologische ontwikkelingen zoals DLT en tokenisatie wordt de basis voor een innovatieve kapitaalmarkt verder verstevigd. Dit is een belangrijke stap voor de toekomstbestendigheid van de Europese kapitaalmarkten.
Het MIP-package onderstreept dat de Europese Commissie serieus werk maakt van verdere integratie van de Europese kapitaalmarkten. De aankomende wetgevingsfase zal bepalend zijn voor de uiteindelijke vormgeving van het pakket, maar de strategische richting is duidelijk. Het voorstel ligt inmiddels voor bij de Raad en het Europees Parlement. In de Raad heeft inmiddels een eerste introductiewerkgroep plaatsgevonden en zal het Cypriotische voorzitterschap de inhoudelijke behandeling verder ter hand nemen vanaf 2026. In het Europees Parlement zal in de komende periode eerst een rapporteur worden aangewezen. Vanuit DUFAS zullen wij de komende weken, samen met de relevante expertgroepen, het pakket inhoudelijk analyseren.
Deze column is geschreven door Daan Zebel, Manager Regulatory Affairs bij DUFAS