Fund Regulation & Investment Services Committee

DUFAS reageert op de consultatie ‘Beleidsregel toepassing SREP-richtsnoeren op beheerders’

Standpunten & publicaties Consultatiereactie
Twee mensen bespreken documenten tijdens een consultatie aan een bureau met een laptop.

In maart publiceerde De Nederlandsche Bank (DNB) een consultatie over de Beleidsregel toepassing SREP-richtsnoeren op beheerders. Deze beleidsregel verduidelijkt hoe DNB bij beheerders gebruikmaakt van de SREP-richtsnoeren (Supervisory Review and Evaluation Process). In Nederland vallen niet alleen beleggingsondernemingen, maar ook beheerders van beleggingsinstellingen die MiFID-diensten verlenen onder het IFR/IFD-regime. Op basis van nationale wetgeving zijn deze beheerders daarom onderworpen aan het ICARAP-vereiste, waarmee DNB bevoegd is om SREP toe te passen. Vanuit DUFAS hebben wij een reactie ingediend op deze consultatie, waarin wij onze zorgen delen over de gevolgen van dit toezichtregime voor Nederlandse beheerders.

In de consultatiereactie hebben we opnieuw onze zorgen geuit over de toepassing van het IFR/IFD regime op beheerders. Door de toepassing van het IFR/IFD-regime zijn Nederlandse beheerders onderhevig aan een veel complexer prudentieel toezichtregime met hogere kapitaaleisen, dan beheerders in andere relevante EU lidstaten die een identiek producten en -diensten aanbod hebben. Dit leidt tot een ongelijk speelveld en concurrentienadeel en past niet binnen de huidige (Europese) politieke tendens en de wens van het kabinet voor meer Europees level playing field/minder nationale koppen.

Daarnaast vragen we aandacht voor proportionaliteit bij de toepassing van de SREP-richtsnoeren. Uit de wet blijkt duidelijk dat de ICARAP-verplichting van toepassing is op alleen het verlenen van beleggingsdiensten, niet op de hele onderneming van de beheerder. Bij het vaststellen van de kapitaalseisen en het identificeren van (aanvullende) risico’s zou moeten worden aangesloten bij de activiteiten, en zou een duidelijker onderscheid moeten worden gemaakt tussen beleggingsdiensten en fondsbeheer. In de toelichting van het consultatiedocument wordt weliswaar opgemerkt dat beheerders proportionaliteit in acht kunnen nemen, maar niet duidelijk gemotiveerd is hoe die proportionaliteit in de praktijk kan worden toegepast.