Fund Regulation & Investment Services Committee

DUFAS reageert op de consultatie Implementatiewet gewijzigde AIFM-richtlijn en icbe-richtlijn

Standpunten & publicaties Consultatiereactie
Drie jonge professionals overleggen met een tablet in een modern kantoor, symbool voor een sterke samenleving en economie.

In april publiceerde het Ministerie van Financiën de consultatie Implementatiewet gewijzigde AIFM-richtlijn en icbe-richtlijn. Vanuit DUFAS hebben we hierop gereageerd. In onze reactie hebben wij aandacht gevraagd voor een aantal verduidelijkingen en aanbevelingen om de implementatie zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de tekst van de Europese richtlijnen, het bestaande Nederlandse wetgevingskader en de praktijk in de markt.

Wij waarderen dat het implementatiewetsvoorstel in grote lijnen aansluit bij de Europese richtlijnteksten. Het voorkomen van ‘gold plating’ draagt bij aan een gelijk speelveld binnen de Europese Unie en versterkt de Europese kapitaalmarkt. Daarnaast hebben wij een aantal inhoudelijke aanbevelingen gedaan om te zorgen dat de implementatie van de herziene AIFM- en UCITS-richtlijnen goed aansluit op de Nederlandse wetgeving.

Verduidelijking definitie ‘initiëren van leningen’

De voorgestelde definitie van het initiëren van leningen in artikel 1:1 Wft roept onduidelijkheden op. Wij pleiten ervoor om de term ‘verstrekker’ in plaats van ‘aanbieder’ te hanteren zodat deze beter aansluit op de tekst van de AIFMD. Daarnaast pleiten wij ervoor om expliciet te benoemen dat het initiëren van leningen alleen ziet op situaties waarin dit gebeurt voor of namens de beleggingsinstelling of de beheerder daarvan.

 Reikwijdte MiFID-voorschriften beter afbakenen

Artikel 6 lid 6 AIFMD bepaalt dat bepaalde MiFID-voorschriften alleen van toepassing zijn als het gaat om activiteiten met financiële instrumenten. Deze beperking ontbreekt in het voorgestelde artikel 1:19 lid 2 Wft. Wij verzoeken daarom om deze beperking alsnog op te nemen, om over-implementatie te voorkomen.

 Uitvoeren van orders als nieuwe dienst

Er bestaat onduidelijkheid over de vraag of het ‘uitvoeren van orders’ kwalificeert als een nieuwe dienst onder de herziene richtlijnen. Wij pleiten voor een expliciete toelichting in de memorie van toelichting bij de wet om onduidelijkheid te voorkomen.

 Terminologie ‘fondsreglement’ sluit niet aan op praktijk

In de praktijk wordt zelden nog gesproken van ‘fondsreglement’, maar vaker van ‘fondsdocumentatie’ als verzamelterm voor alle juridische en commerciële documenten van een fonds. Wij adviseren daarom om de wetgeving hierop aan te passen, of in de toelichting te verduidelijken wat onder het ‘fondsreglement’ moet worden verstaan.

Inperking bevoegdheid toezichthouder bij opschorting fondstransacties

Het voorgestelde artikel 1:77a Wft geeft de AFM de bevoegdheid om inschrijvingen, inkoop- of terugbetalingen in fondsen tijdelijk op te schorten. Deze bevoegdheid is ruimer dan de Europese richtlijnen toestaan. Wij pleiten daarom voor een duidelijker toetsingskader, met drie voorwaarden:

  1. het bestaan van uitzonderlijke omstandigheden;
  2. voorafgaande raadpleging van de beheerder, en;
  3. de aanwezigheid van risico’s voor beleggersbescherming of financiële stabiliteit.

Daarnaast stellen wij voor om het territoriale toepassingsbereik van deze bevoegdheid te beperken tot instellingen onder Nederlands toezicht.