Politieke Update | Laatste nieuws uit Den Haag en Brussel – november

Nieuws BrusselDen HaagPolitiek
Rij EU-vlaggen voor het gebouw van de Europese Commissie in Brussel.

Exclusief voor leden - In onze politieke update schetsen Pepijn, public affairs NL, en Marlon, public affairs EU, de meest recente ontwikkelingen in Den Haag en Brussel.

Brussel

Ondertussen regent het wetsvoorstellen vanuit de Europese Commissie op het gebied van de financiële sector. Op 20 november heeft de Commissie de langverwachte SFDR-herziening gepubliceerd, tegelijk met het aanvullend pensioenpakket.

De SFDR-herziening ziet vooral toe op een vereenvoudiging van het huidige kader, met duidelijker productcategorieën die beter begrijpelijk moeten zijn voor beleggers. Het spannende wordt nu de politieke fase: zodra de voorstellen bij de Raad en het Europees Parlement liggen, zal moeten blijken of de balans tussen eenvoud, datakwaliteit en ambitie overeind blijft. Het Omnibus I-dossier laat zien hoe grillig het krachtenveld kan zijn. Het Parlement heeft daar de oorspronkelijke scope stevig opengebroken. In de trilogen draait het daardoor vooral om de vraag in hoeverre de reikwijdte van het Commissievoorstel behouden kan blijven.

Het pensioenpakket omvat een herziening van zowel IORP II als PEPP en bevat daarnaast aanbevelingen aan lidstaten voor het verbeteren van pension tracking systems. Ook deze voorstellen gaan nu de Raad- en EP-fase in. Voor Nederland zal het vooral belangrijk zijn dat de wijzigingen in IORP II het nationale pensioenstelsel, en de recente hervormingen, niet raken.

Begin december volgt vervolgens het grote pakket rondom ‘market integration’. Voor onze sector zijn vooral de voorstellen rond toezichtsconvergentie en optimalisatie van het passporting-regime relevant. In een eerder gelekte versie is te zien dat het mandaat van ESMA voor de assetmanagementsector niet verder wordt uitgebreid, maar dat delen van de AIFMD wel worden omgezet in een verordening. Dat kan leiden tot een meer uniforme toepassing van regels in de hele EU.

Daarnaast lopen de onderhandelingen over FIDA en de Retail Investment Strategy gestaag door. Onder het Deense voorzitterschap wordt ingezet op een politiek akkoord over belangrijke onderdelen van de RIS nog voor het einde van het jaar, al begint de tijd daar nu wel voor te dringen. FIDA blijft vooralsnog een groot vraagteken, zowel technisch als politiek, met name vanwege zorgen rond datadeling, governance en proportionaliteit. Waarschijnlijk zullen de Cyprioten dit vanaf januari gaan voortzetten.

Kortom: de Brusselse molen draait op volle toeren. De komende maanden worden tekenend voor de verdere uitwerking en ambitie van het grote savings-and-investmentpakket van de Europese Commissie.

Den Haag

Na de verkiezingsuitslag heeft D66 NS-directeur Wouter Koolmees aangesteld als verkenner. In zijn eindverslag adviseerde hij om D66 en CDA de verantwoordelijkheid voor een vervolgstap te geven. De samenstelling van een volgende coalitie is nog niet duidelijk. De VVD blijft GL-PvdA uitsluiten, en D66 wil niet samen met JA21.

In navolging op het eindverslag zijn D66 en CDA in overleg over een inhoudelijke agenda. Dit onder begeleiding van twee formateurs, Sybrand Buma (CDA) en Hans Wijers (D66). Laatstgenoemde vertrok toen zijn positie als formateur niet langer houdbaar was. Ondanks het snelle aftreden blijven de overleggen tussen D66 en CDA doorgaan. Zo werd er op 25 november gesproken over de economie met verschillende experts en instanties (o.a. het CPB). DUFAS zal nog een brief sturen naar de formateur over de rol en het belang van de vermogensbeheersector in Nederland. Ook hebben we samen met o.a. VNO-NCW gewerkt aan een kansenkaart waarin we adviezen hebben geformuleerd voor een nieuw kabinet.

Als de verschillende overleggen zijn afgerond hopen de twee partijen gezamenlijk een inhoudelijke agenda te hebben samengesteld waarover ze met mogelijke coalitiepartners (waarbij de voorkeur uitgaat naar VVD en GL-PvdA) in gesprek kunnen gaan. Als onderhandelingen tussen verschillende partijen succesvol zijn kan dit leiden tot een regeerakkoord. Als het zover komt wordt er een informateur aangesteld, veelal is dat de beoogd minister-president, en zullen gesprekken volgen over ministersposten. Maar in deze fase zijn we nog niet beland.

Los van de formatie speelt er nog het een en ander in Den Haag. Zo is de afgelopen week het Belastingplan 2026 in de Tweede Kamer behandeld. Vandaag (donderdag 27 november) wordt er gestemd over het plan en amendementen. Een amendement dat we kort willen uitlichten is van het lid Van Eijk (VVD) over uitbreiding overgangsrecht FGR naar lichamen die zijn opgericht op of na 1 januari 2025. DUFAS heeft zich rondom het overgangsrecht FGR samen met andere partijen ingezet en is dan ook positief over het amendement. Helaas heeft het kabinet het amendement ontraden, er is een reële kans dat deze dan ook niet aangenomen wordt.

Ten slotte verschenen op vrijdag 7 november twee fiches van het Ministerie van Buitenlandse Zaken over aanbevelingen van de Europese Commissie. Een aanbeveling richt zich op het faciliteren van beleggingsrekeningen naar Zweeds model, om zo beleggen toegankelijker te maken voor consumenten. De andere aanbeveling/mededeling gaat in op financiële geletterdheid. De Europese Commissie presenteert hier vier pijlers aan de hand waarvan financiële geletterdheid van burgers verbeterd kan worden. Het kabinet onderschrijft het belang van beide aanbevelingen, maar kan wat DUFAS betreft verdere acties ondernemen. Wij zullen dan ook input leveren voor schriftelijke vragen die binnenkort gesteld gaan worden.