Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | DUFAS vraagt opnieuw aandacht voor goede afstemming toezichthouders rondom duurzaamheidsrisico's
22 december 2022

Klimaatverandering en milieuaantasting kunnen leiden tot risico's voor Nederlandse financiële instellingen. In oktober consulteerde De Nederlandsche Bank (DNB) de Gids voor de beheersing van klimaat- en milieurisico's. Op 16 december reageerde DUFAS daarop. In haar reactie onderstreept DUFAS het belang van een goed risicobeheer van klimaat- en milieurisico's. Wel vraagt DUFAS opnieuw aandacht voor een goede afstemming tussen DNB en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bij het formuleren van het toezichtkader rondom duurzaamheidrisico's.

Bekijk onze reactie

Bekijk onze reactie op de Good Practices en Q&A (10 september 2021)

Overlap toezicht DNB en AFM

DUFAS vraagt opnieuw aandacht voor een goede afstemming tussen DNB en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bij het formuleren van het toezichtkader rondom duurzaamheidrisico's. Daarmee wordt voorkomen dat er conflicterende guidance ontstaat door verschillende eisen vanuit beide toezichthouders. Voor de assetmanagementsector moet duidelijk zijn welke toezichthouder de lead neemt in het toezicht op klimaatgerelateerde risico's en duurzaamheidsrisico's.

Best practices voor assetmanagers en verhouding met UCITS en AIFMD

De formulering van de best practices roept vragen op bij DUFAS en haar leden. Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over het kwantificeren van klimaatgerelateerde - en milieurisico's. Daarbij is onduidelijk wat hierover precies de verwachtingen zijn. Ook is onduidelijk hoe deze best practices zich verhouden met de Europese wettelijke verankering van de integratie van duurzaamheidsrisico's, die vanaf 2 augustus 2022 gelden voor UCITS en de AIFMD. Guidance moet juist ook vanuit Europa komen.

Meer informatie

Onze reactie bereidden we onder andere samen met onze Sustainability Committee voor. Wil je meer weten of heb je vragen over deze consultatie? Stuur een mail naar Randy Pattiselanno, DUFAS' manager strategy & regulatory affairs. DUFAS blijft de ontwikkelingen op de voet volgen en delen met haar leden.

CONSULTATIE | Clear greenwashing definitions crucial: regulatory uncertainty should not be confused for greenwashing

Standpunten en publicaties | 12 januari 2023
The European Supervisory Authorities (ESAs) published their Call for Evidence on Greenwashing on 15 November 2022. On 10 January DUFAS responded to this call of evidence.

Meer duidelijkheid nodig over de exacte duurzaamheidseisen

Standpunten en publicaties | 01 december 2022
Beleggers moeten ervan uit kunnen gaan dat artikel 9-beleggingsfondsen ook daadwerkelijk duurzaam beleggen. Om die reden adviseren we onze leden voorzichtig te zijn met het classificeren van een beleggingsfonds als een artikel 9-fonds.

COLUMN | 0 procent?!

Standpunten en publicaties | 24 november 2022
Uit een onderzoek van de Autoriteit van Financiële Markten blijkt dat door vrijwel alle Nederlandse assetmanagers nog niet belegd in beleggingen die voldoen aan de Europese taxonomie: 0%. Is er iets om ongerust over te zijn of is hier iets anders aan de hand?