Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | DUFAS reageert op wetsvoorstel internationale sanctiemaatregelen
12 augustus 2024

CONSULTATIE | DUFAS reageert op wetsvoorstel internationale sanctiemaatregelen

Op 7 juni publiceerde het ministerie van Buitenlandse Zaken het concept wetsvoorstel internationale sanctiemaatregelen. Met dit wetsvoorstel wil de overheid de huidige Sanctiewet 1977 vervangen en moderniseren. Vanuit DUFAS erkennen we het belang van effectieve sanctiemaatregelen ter bescherming van internationale vrede en veiligheid en benadrukken het belang van een goede wettelijke verankering. Om deze reden hebben we op 9 augustus samen met onze leden een reactie ingediend.

Bekijk onze reactie

Samenhang wetsvoorstel

In onze reactie vragen we aandacht voor de samenhang tussen het Wetsvoorstel internationale sanctiemaatregelen, de Sanctiewet 1977 en het AML-pakket. Het is onduidelijk waarom de Sanctiewet 1977 tijdelijk van kracht blijft. We pleiten er daarom voor om de relevante wetgeving zoveel mogelijk te concentreren in één wet, wat logischer en overzichtelijker lijkt.

Bestuursrechtelijke handhaving

We ondersteunen de invoering van bestuursrechtelijke handhaving naast strafrechtelijke handhaving en zien dat dit de effectiviteit en proportionaliteit van sanctienaleving zal verbeteren. Het is echter essentieel dat de openbaarmaking van bestuurlijke sancties met de nodige waarborgen gepaard gaat. Met betrekking tot de nieuwe bijzondere handhavingsbevoegdheden merken we op dat financiële instellingen (Sanctiewet-instellingen) behoefte hebben aan duidelijke richtlijnen over hoe om te gaan met relaties die onder deze bevoegdheden vallen.

Koppeling sancties aan openbare registers

Als DUFAS zijn we groot voorstander van het toevoegen van aantekeningen in openbare registers die aangeven of er een verband is tussen een gesanctioneerde natuurlijke persoon, rechtspersoon, entiteit of lichaam en het geregistreerde voorwerp. Deze aantekeningen vergroten de bekendheid van sanctiemaatregelen en helpen poortwachters om aan hun verplichtingen te voldoen.

Centraal meldpunt sanctienaleving

Daarnaast steunen we het voorgestelde centrale meldpunt voor sanctienaleving en benadrukken dat het huidige gebrek aan duidelijkheid over waar melders hun informatie moeten indienen, hiermee effectief kan worden opgelost.

Aanpassing toezicht bedrijfsvoering

Tot slot onderstrepen we het belang van betrokkenheid bij de verdere uitwerking van bedrijfsvoeringregels in het kader van het Europese AML/CFT-pakket, gezien de mogelijke operationele impact voor de sector.

Meer informatie

Wil je meer weten of heb je vragen hierover? Stuur een mail naar Gerwin van de Steeg, manager regulatory affairs a.i. bij DUFAS. Onze AML-expertgroep blijft de ontwikkelingen rond dit onderwerp actief volgen en delen met onze leden.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op Wet toezichtondersteunende rapportage AFM

Standpunten en publicaties | 28 juni 2024
In mei publiceerde het ministerie van Financiën het concept wetsvoorstel 'Wet toezichtondersteunende rapportage AFM'. Dit wetsvoorstel beoogt een wettelijke bevoegdheid voor de AFM te creëren voor datagedreven toezicht. Wij hebben op deze consultatie gereageerd.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op Wet rapportage hypotheekmarkt DNB

Standpunten en publicaties | 28 juni 2024
In mei publiceerde het ministerie van Financiën het concept wetsvoorstel 'Wet rapportage hypotheekmarkt DNB'. Dit wetsvoorstel beoogt een wettelijke bevoegdheid voor de DNB te creëren voor datagedreven toezicht. Wij hebben op deze consultatie gereageerd.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op leidraad PARP ‘scenarioanalyses vanuit klantperspectief’

Standpunten en publicaties | 07 juni 2024