In onze reactie vragen we aandacht voor de samenhang tussen het Wetsvoorstel internationale sanctiemaatregelen, de Sanctiewet 1977 en het AML-pakket. Het is onduidelijk waarom de Sanctiewet 1977 tijdelijk van kracht blijft. We pleiten er daarom voor om de relevante wetgeving zoveel mogelijk te concentreren in één wet, wat logischer en overzichtelijker lijkt.
We ondersteunen de invoering van bestuursrechtelijke handhaving naast strafrechtelijke handhaving en zien dat dit de effectiviteit en proportionaliteit van sanctienaleving zal verbeteren. Het is echter essentieel dat de openbaarmaking van bestuurlijke sancties met de nodige waarborgen gepaard gaat. Met betrekking tot de nieuwe bijzondere handhavingsbevoegdheden merken we op dat financiële instellingen (Sanctiewet-instellingen) behoefte hebben aan duidelijke richtlijnen over hoe om te gaan met relaties die onder deze bevoegdheden vallen.
Als DUFAS zijn we groot voorstander van het toevoegen van aantekeningen in openbare registers die aangeven of er een verband is tussen een gesanctioneerde natuurlijke persoon, rechtspersoon, entiteit of lichaam en het geregistreerde voorwerp. Deze aantekeningen vergroten de bekendheid van sanctiemaatregelen en helpen poortwachters om aan hun verplichtingen te voldoen.
Daarnaast steunen we het voorgestelde centrale meldpunt voor sanctienaleving en benadrukken dat het huidige gebrek aan duidelijkheid over waar melders hun informatie moeten indienen, hiermee effectief kan worden opgelost.
Tot slot onderstrepen we het belang van betrokkenheid bij de verdere uitwerking van bedrijfsvoeringregels in het kader van het Europese AML/CFT-pakket, gezien de mogelijke operationele impact voor de sector.
Wil je meer weten of heb je vragen hierover? Stuur een mail naar Gerwin van de Steeg, manager regulatory affairs a.i. bij DUFAS. Onze AML-expertgroep blijft de ontwikkelingen rond dit onderwerp actief volgen en delen met onze leden.