Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Draft RTS SFDR
09 september 2020

CONSULTATIE | Draft RTS SFDR

Op dinsdag 1 september hebben we onze finale reactie gegeven op de ESA’s consultatie van de draft RTS Sustainable-related Disclosures Regulation (SFDR). 

Bekijk onze reactie

Principal adverse impact

In onze reactie hebben we laten weten dat we positief staan tegenover transparantie over principal adverse impact indicators (PAI). Maar niet alle verplichte 32+2 genoemde indicatoren zoals worden voorgesteld door de Europese toezichthouders (ESA’s) vinden wij even relevant en materieel. Zeker niet op entiteitniveau. Ook zijn van veel indicatoren geen goede data beschikbaar. Na een mapping binnen de DUFAS SFDR-expertgroep hebben wij voorgesteld om 11 indicatoren verplicht te stellen. Overige indicatoren kunnen optioneel door financiële marktpartijen worden gebruikt.

Data

Implementatie van SFDR is afhankelijk van beschikbaarheid van goede en relevante data. Opnieuw hebben wij een oproep gedaan voor de totstandkoming van een EU-breed ESG-dataregister. Het verkrijgen van de data blijft een verantwoordelijkheid van de financiële marktpartij. Maar wij vinden niet dat een financiële marktpartij verplicht moet worden altijd haar data eerst rechtstreeks te verkrijgen van de betreffende onderneming zelf. Financiële marktpartijen moeten ook direct gebruik kunnen maken van derde partijen en hopelijk in de toekomst van een EU/ESG-dataregister.  

Productclassificatie

Wij hebben in onze reactie laten weten dat het onderscheid van de SFDR-productclassificatie art. 8 en art. 9 nog steeds niet duidelijk is. Kernbegrip ‘promoten’ van ESG in art. 8 zou duidelijker moeten. Niet alle informatie die aan een belegger wordt gegeven moet worden gezien als ‘promoten’. Voor de regels die gelden voor het promoten van producten zou aangesloten moeten worden bij andere wetgeving, zoals MiFID. Marketinguitingen waarin ESG-kenmerken worden genoemd, zouden wat ons betreft in elk geval wel moeten worden gezien als promoten volgens art. 8.  

Tijdslijnen

In de consultatie hebben wij niet gepleit voor uitstel van de datum waarop de SFDR van kracht wordt, namelijk 10 maart 2021. Wel hebben wij gewezen op de timingissues en afhankelijkheden van (andere) wetgevingstrajecten, zoals de taxonomie verordening en de Non-financial reporting directive (NFRD). Zo heb je informatie over de taxonomie van bedrijven nodig voor implementatie van de SFDR, maar bedrijven die onder de NFRD vallen zijn pas vanaf 1 januari 2022 verplicht om hierover te rapporteren. 
 

Misschien vind je dit ook interessant

CONSULTATIE | Klimaatwet: Creëer de juiste randvoorwaarden voor het financieren van de klimaattransitie

Standpunten en publicaties | 06 december 2024
De Nederlandse Klimaatwet bepaalt dat het kabinet elke vijf jaar een klimaatplan moet opstellen. In het plan wordt telkens tien jaar vooruitgeblikt op het bereiken van de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

POSITION | UBO-definitie voor Fondsen voor Gemene Rekening

Standpunten en publicaties | 02 oktober 2024
In juni 2024 zijn de definitieve teksten van het Europese AML Package (Anti-Money Laundering) gepubliceerd, waaronder de nieuwe Anti-Witwasverordening (AMLR), die regels vaststelt om witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op de EBA-ESMA Discussion Paper Call for Advice on the Investment firms prudential framework

Standpunten en publicaties | 05 september 2024
In juni publiceerden EBA en ESMA een Discussion Paper over de call for evidence met betrekking tot het prudentiële raamwerk voor beleggingsondernemingen.

Zoeken in Nieuws, standpunten en publicaties