Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Draft RTS Sustainable-related Disclosures Regulation (SFDR)
09 sep 2020

CONSULTATIE | Draft RTS Sustainable-related Disclosures Regulation (SFDR)

Op dinsdag 1 september hebben we onze finale reactie gegeven op de ESA’s consultatie van de draft RTS Sustainable-related Disclosures Regulation (SFDR).

Bekijk onze reactie

Principal adverse impact
In onze reactie hebben we laten weten dat we positief staan tegenover transparantie over ‘principal adverse impact indicators (PAI)’. Maar niet alle verplichte 32+2 genoemde indicatoren zoals worden voorgesteld door de Europese toezichthouders (ESA’s) vinden wij even relevant en materieel. Zeker niet op entiteitniveau. Ook zijn van veel indicatoren geen goede data beschikbaar. Na een mapping binnen de DUFAS SFDR Expert Group hebben wij voorgesteld om 11 indicatoren verplicht te stellen. Overige indicatoren kunnen optioneel door financiële marktpartijen worden gebruikt.

Data
Implementatie van SFDR is afhankelijk van beschikbaarheid van goede en relevante data. Opnieuw hebben wij een oproep gedaan voor de totstandkoming van een EU-breed ESG-dataregister. Het verkrijgen van de data blijft een verantwoordelijkheid van de financiële marktpartij. Maar wij vinden niet dat een financiële marktpartij verplicht moet worden altijd haar data eerst rechtstreeks te verkrijgen van de betreffende onderneming zelf. Financiële marktpartijen moeten ook direct gebruik kunnen maken van derde partijen en hopelijk in de toekomst van een EU/ESG-dataregister.

Productclassificatie
Wij hebben in onze reactie laten weten dat het onderscheid van de SFDR-productclassificatie art. 8 en art. 9 nog steeds niet duidelijk is. Kernbegrip ‘promoten’ van ESG in art. 8 zou duidelijker moeten. Niet alle informatie die aan een belegger wordt gegeven moet worden gezien als ‘promoten’. Voor de regels die gelden voor het promoten van producten zou aangesloten moeten worden bij andere wetgeving, zoals MiFID. Marketinguitingen waarin ESG-kenmerken worden genoemd, zouden wat ons betreft in elk geval wel moeten worden gezien als promoten volgens art. 8.

Tijdslijnen
In de consultatie hebben wij niet gepleit voor uitstel van de datum waarop de SFDR van kracht wordt, namelijk 10 maart 2021. Wel hebben wij gewezen op de timingissues en afhankelijkheden van (andere) wetgevingstrajecten, zoals de taxonomie verordening en de Non-financial reporting directive (NFRD). Zo heb je informatie over de taxonomie van bedrijven nodig voor implementatie van de SFDR, maar bedrijven die onder de NFRD vallen zijn pas vanaf 1 januari 2022 verplicht om hierover te rapporteren.

CONSULTATIE | Producttemplates duurzaamheid (SFDR)

Standpunten en publicaties | 30 oct 2020
Op vrijdag 16 oktober hebben we onze reactie gegeven op de consultatie van de Europese toezichthouders over templates van duurzame beleggingsproducten. Deze producttemplates zijn bedoeld om te gebruiken bij de implementatie van de EU Sustainable-related Disclosures Regulation (SFDR).

COLUMN | Puzzelen met duurzaamheidsprofielen

Standpunten en publicaties | 30 oct 2020
Beleggingsadviseurs en vermogensbeheerders zullen aan de slag moeten met hun ken-uw-cliënt intake. De aankomende MiFID-aanpassingen verplichten hen om inzicht te krijgen in de duurzaamheidsvoorkeuren van hun klanten. Waar zal dit toe leiden?

VIDEO | Webinars ESG reporting & ESG assurance

Standpunten en publicaties | 26 oct 2020
Watch the recordings of the joint EY / DUFAS webinar series on ESG reporting and validation of ESG data. Or view the written summary of the events with the key take-aways and the Q&A’s from the webinars. Webinar 10 September: status and challenges of ESG reporting … • ESG reporting: