Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Draft RTS SFDR
09 september 2020

CONSULTATIE | Draft RTS SFDR

Op dinsdag 1 september hebben we onze finale reactie gegeven op de ESA’s consultatie van de draft RTS Sustainable-related Disclosures Regulation (SFDR).

Bekijk onze reactie

Principal adverse impact

In onze reactie hebben we laten weten dat we positief staan tegenover transparantie over principal adverse impact indicators (PAI). Maar niet alle verplichte 32+2 genoemde indicatoren zoals worden voorgesteld door de Europese toezichthouders (ESA’s) vinden wij even relevant en materieel. Zeker niet op entiteitniveau. Ook zijn van veel indicatoren geen goede data beschikbaar. Na een mapping binnen de DUFAS SFDR-expertgroep hebben wij voorgesteld om 11 indicatoren verplicht te stellen. Overige indicatoren kunnen optioneel door financiële marktpartijen worden gebruikt.

Data

Implementatie van SFDR is afhankelijk van beschikbaarheid van goede en relevante data. Opnieuw hebben wij een oproep gedaan voor de totstandkoming van een EU-breed ESG-dataregister. Het verkrijgen van de data blijft een verantwoordelijkheid van de financiële marktpartij. Maar wij vinden niet dat een financiële marktpartij verplicht moet worden altijd haar data eerst rechtstreeks te verkrijgen van de betreffende onderneming zelf. Financiële marktpartijen moeten ook direct gebruik kunnen maken van derde partijen en hopelijk in de toekomst van een EU/ESG-dataregister.

Productclassificatie

Wij hebben in onze reactie laten weten dat het onderscheid van de SFDR-productclassificatie art. 8 en art. 9 nog steeds niet duidelijk is. Kernbegrip ‘promoten’ van ESG in art. 8 zou duidelijker moeten. Niet alle informatie die aan een belegger wordt gegeven moet worden gezien als ‘promoten’. Voor de regels die gelden voor het promoten van producten zou aangesloten moeten worden bij andere wetgeving, zoals MiFID. Marketinguitingen waarin ESG-kenmerken worden genoemd, zouden wat ons betreft in elk geval wel moeten worden gezien als promoten volgens art. 8.

Tijdslijnen

In de consultatie hebben wij niet gepleit voor uitstel van de datum waarop de SFDR van kracht wordt, namelijk 10 maart 2021. Wel hebben wij gewezen op de timingissues en afhankelijkheden van (andere) wetgevingstrajecten, zoals de taxonomie verordening en de Non-financial reporting directive (NFRD). Zo heb je informatie over de taxonomie van bedrijven nodig voor implementatie van de SFDR, maar bedrijven die onder de NFRD vallen zijn pas vanaf 1 januari 2022 verplicht om hierover te rapporteren.

CONSULTATIE | Clear greenwashing definitions crucial: regulatory uncertainty should not be confused for greenwashing

Standpunten en publicaties | 12 januari 2023
The European Supervisory Authorities (ESAs) published their Call for Evidence on Greenwashing on 15 November 2022. On 10 January DUFAS responded to this call of evidence.

CONSULTATIE | DUFAS vraagt opnieuw aandacht voor goede afstemming toezichthouders rondom duurzaamheidsrisico's

Standpunten en publicaties | 22 december 2022
Op 16 december reageerde DUFAS op de consultatie van De Nederlandsche Bank over de Gids voor de beheersing van klimaat- en milieurisico's.

Meer duidelijkheid nodig over de exacte duurzaamheidseisen

Standpunten en publicaties | 01 december 2022
Beleggers moeten ervan uit kunnen gaan dat artikel 9-beleggingsfondsen ook daadwerkelijk duurzaam beleggen. Om die reden adviseren we onze leden voorzichtig te zijn met het classificeren van een beleggingsfonds als een artikel 9-fonds.