Home - Standpunten en publicaties - Feedback op ESAP: duurzaamheidsdata cruciaal voor DUFAS-leden
02 maart 2022

Feedback op ESAP: duurzaamheidsdata cruciaal voor DUFAS-leden

Samen met onze ESAP-expertgroep heeft DUFAS feedback gegeven op het voorstel van de Europese Commissie voor het European Single Access Point (ESAP), een Europese database voor beleggers. Onze leden zien vooral toegevoegde waarde van het ESAP op het gebied van duurzaamheidsdata, omdat deze cruciaal voor hen zijn.

Wat is ESAP?

Het ESAP wordt een Europese database die voor iedereen toegankelijk is zonder kosten. Deze bevat informatie die bedrijven rapporteren volgens verschillende Europese richtlijnen en verordeningen. De European Securities and Markets Authority (ESMA) is aangesteld voor de ontwikkeling en het beheer van het ESAP dat in 2024 operationeel moet zijn.

ESG-data hebben prioriteit voor onze leden

Voor DUFAS-leden heeft het beschikbaar maken van duurzaamheidsdata prioriteit. Deze data hebben vermogensbeheerders van bedrijven nodig om te kunnen voldoen aan hun verplichtingen vanuit de Sustainable Finance Disclosure Regulation en de taxonomie. Het is ook belangrijk dat de data die bedrijven aanleveren aan het ESAP zo snel mogelijk beschikbaar zijn voor beleggers.

ESAP voorlopig geen alternatief voor commerciële aanbieders

Gezien het beperkte budget twijfelen we of het ESAP op korte termijn een echt alternatief wordt voor commerciële aanbieders van ESG-data. Om een volwaardig alternatief te zijn dient het ESAP gebruiksvriendelijk en betrouwbaar te zijn. Daarnaast is het voor beleggers belangrijk dat het opvragen van data uit het ESAP mogelijk is via identificatiecodes die algemeen door beleggers gebruikt worden, zoals ISIN’s.

Meer informatie

Wil je meer weten of heb je vragen? Stuur een mail naar Maurits Heldring, consultant climate change & sustainability bij DUFAS. De ontwikkelingen rondom het ESAP houdt DUFAS scherp in de gaten houden aangezien data op het gebied van duurzaamheid cruciaal zijn voor onze leden.

COLUMN | 0 procent?!

Standpunten en publicaties | 24 november 2022
Uit een onderzoek van de Autoriteit van Financiële Markten blijkt dat door vrijwel alle Nederlandse assetmanagers nog niet belegd in beleggingen die voldoen aan de Europese taxonomie: 0%. Is er iets om ongerust over te zijn of is hier iets anders aan de hand?

AFM-RAPPORT | Assetmanagers rapporteren veelal juiste SFDR-informatie

Standpunten en publicaties | 11 november 2022
Op 10 november publiceerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) 3 rapporten over naleving van de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) en de EU-taxonomie, waaronder 1 over assetmanagers.

COLUMN | Hinken op twee gedachten?

Standpunten en publicaties | 21 oktober 2022
Naast de complexiteit van de Sustainable Finance Disclosure Regulation-regelgeving komt er steeds meer aan het licht dat de Europese wetgever hinkt op twee gedachten die mogelijk niet met elkaar verenigbaar zijn. Randy Pattiselanno vertelt er in zijn nieuwste column op Investment Officer meer over.