Home - Standpunten en publicaties - Feedback op ESAP: duurzaamheidsdata cruciaal voor DUFAS-leden
02 maart 2022

Feedback op ESAP: duurzaamheidsdata cruciaal voor DUFAS-leden

Samen met onze ESAP-expertgroep heeft DUFAS feedback gegeven op het voorstel van de Europese Commissie voor het European Single Access Point (ESAP), een Europese database voor beleggers. Onze leden zien vooral toegevoegde waarde van het ESAP op het gebied van duurzaamheidsdata, omdat deze cruciaal voor hen zijn.

Wat is ESAP?

Het ESAP wordt een Europese database die voor iedereen toegankelijk is zonder kosten. Deze bevat informatie die bedrijven rapporteren volgens verschillende Europese richtlijnen en verordeningen. De European Securities and Markets Authority (ESMA) is aangesteld voor de ontwikkeling en het beheer van het ESAP dat in 2024 operationeel moet zijn.

ESG-data hebben prioriteit voor onze leden

Voor DUFAS-leden heeft het beschikbaar maken van duurzaamheidsdata prioriteit. Deze data hebben vermogensbeheerders van bedrijven nodig om te kunnen voldoen aan hun verplichtingen vanuit de Sustainable Finance Disclosure Regulation en de taxonomie. Het is ook belangrijk dat de data die bedrijven aanleveren aan het ESAP zo snel mogelijk beschikbaar zijn voor beleggers.

ESAP voorlopig geen alternatief voor commerciële aanbieders

Gezien het beperkte budget twijfelen we of het ESAP op korte termijn een echt alternatief wordt voor commerciële aanbieders van ESG-data. Om een volwaardig alternatief te zijn dient het ESAP gebruiksvriendelijk en betrouwbaar te zijn. Daarnaast is het voor beleggers belangrijk dat het opvragen van data uit het ESAP mogelijk is via identificatiecodes die algemeen door beleggers gebruikt worden, zoals ISIN’s.

Wil je meer weten of heb je vragen? Stuur een mail naar Maurits Heldring, consultant climate change & sustainability bij DUFAS. De ontwikkelingen rondom het ESAP houdt DUFAS scherp in de gaten houden aangezien data op het gebied van duurzaamheid cruciaal zijn voor onze leden.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op de consultatie klimaatmaatregelen financiële sector

Standpunten en publicaties | 19 februari 2024
Eind vorig jaar publiceerde het ministerie van Financiën hun lang verwachte consultatie voor de ‘Klimaatmaatregelen financiële sector’.

COLUMN | De pauzeknop?

Standpunten en publicaties | 09 februari 2024
Er is de afgelopen jaren een flinke hoeveelheid duurzaamheidsregelgeving uitgestort over het bedrijfsleven – en met name de financiële sector. Daarover vertelt Randy Pattiselanno meer in zijn nieuwste column op Investment Officer.

CONSULTATIE | DUFAS vraagt om duidelijkheid over toepassingsbereik CSRD

Standpunten en publicaties | 07 februari 2024
In een recente consultatie heeft de EFRAG, aangekondigd dat ze van plan is om verdere richtlijnen op te stellen voor duurzaamheidsrapportage door financiële ondernemingen.