Home - Standpunten en publicaties - Meer tijd nodig voor implementatie van de PRIIPs-KID
17 februari 2021

Meer tijd nodig voor implementatie van de PRIIPs-KID

DUFAS is blij dat er sinds begin februari weer beweging zit in de PRIIPs-KID, de nieuwe standaard voor financiële bijsluiters. Het voorstel voor de ‘Level 2 regelgeving’ is nu aangeboden aan de Europese Commissie en moet worden voorgelegd aan het Europees Parlement en aan de Raad van de Europese Unie. In dat proces laat echte duidelijkheid over de inhoud van de PRIIPs-KID nog wel een paar maanden op zich wachten.

Enorme uitdaging

Voor asset managers betekent de grote vertraging van deze wetgeving een enorme uitdaging. Doordat de vrijstelling voor de UCITS-fondsen eind 2021 afloopt, zouden alle beleggingsfondsen voor einde van het jaar de nieuwe PRIIPs-KID moeten krijgen. Doordat de details van de ‘Level 2 regelgeving’ nog niet definitief bekend zijn, blijft er te weinig tijd over voor deze implementatie.

Brusselse soap

De invoering van de PRIIPs-KID heeft een jaar vertraging opgelopen ten opzichte van de originele planning en liep uit op een heuse ‘Brusselse soap’. Afgelopen zomer wilde EIOPA, de Europese toezichthouder voor de verzekeringsbranche, geen goedkeuring geven aan het voorstel voor de ‘Level 2 regelgeving’. Terwijl ESMA en EBA dat wel deden. Onder druk van de Europese Commissie is EIOPA begin deze maand toch overstag gegaan.

Verlenging UCITS-vrijstelling gevraagd

De PRIIPs-KID is een nieuwe financiële bijsluiter die door de hele distributieketen geïmplementeerd moet worden. Dus eerst bij de fondshuizen en daarna in de systemen van de dataproviders en de distributeurs. De sector heeft laten weten dat daar minimaal een jaar voor nodig is. DUFAS heeft de Nederlandse stakeholders dan ook gevraagd zich in te zetten voor een verlenging van de UCITS-vrijstelling. Daarvoor gebruiken we een position paper die we samen met EFAMA, de Europese branchevereniging, hebben opgesteld. Deze geeft goed inzicht waarom de switch van de huidige UCITS-bijsluiter naar de PRIIPs-KID zo’n grote operatie is. De andere EFAMA-leden bespreken ditzelfde verzoek in de EU-lidstaten. We hopen snel duidelijkheid te krijgen.

Bekijk het EFAMA position paper

CONSULTATIE | Reactie op ESMA Guidelines rondom execution only

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
DUFAS heeft gereageerd op de consultatie van de European Securities and Markets Authority (ESMA) over de richtlijnen voor execution only dienstverlening onder MiFID. De richtlijnen zijn voor beleggingsondernemingen. Hieronder vallen ook asset managers die execution-only diensten aanbieden.

COLUMN | 10 maart: niet de finish, maar de start van SFDR

Standpunten en publicaties | 16 maart 2021
Veel financiële marktpartijen hadden 10 maart dik gedrukt in hun agenda staan. De Europese verordening, de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR), moest dan zijn geïmplementeerd.

CONSULTATIE | Reactie op de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA

Standpunten en publicaties | 17 februari 2021
DUFAS heeft gereageerd op de consultatie van de European Securities and Markets Authority (ESMA) over de marketingcommunicatierichtlijnen. De richtlijnen zijn bedoeld voor beleggingsinstellingen in de EU.