Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Regelgevingsonzekerheid mag niet worden verward met greenwashing
17 februari 2023

CONSULTATIE | Regelgevingsonzekerheid mag niet worden verward met greenwashing

De European Supervisory Authorities (ESA's) publiceerden de Call for Evidence on Greenwashing op 15 november 2022. Op 10 januari 2023 reageerde DUFAS daarop. In onze reactie delen we de zorgen van de ESA's over greenwashing. Daarbij zijn er duidelijke definities en richtlijnen nodig met een geharmoniseerde aanpak vanuit toezichthouders.

Bekijk onze reactie (in het Engels)

Greenwashing is in de kern het misleiden van anderen met onjuiste duurzaamheidsclaims

Greenwashing binnen de financiële sector bestaat uit het bewust creeëren van een verkeerd beeld van de duurzaamheidskenmerken en -praktijken van een product door valse informatie te geven of informatie weg te laten, met als doel om beleggers te misleiden of beïnvloeden. Daarhaast kan greenwashing ook het gevolg zijn van grove nalatigheid van financiële marktpartijen.

Wijzigingen als gevolg van juridische onduidelijkheden moet niet verward worden met greenwashing gevallen

Veel kernbegrippen en onderdelen van het Europese duurzame financieringsraamwerk bevatten nog juridische onduidelijkheden. Marktpartijen moeten interpretatiekeuzes maken tijdens de implementatie van de regelgeving. Deze interpretaties kunnen achteraf onjuist blijken wanneer er verdere juridische verduidelijking gegeven wordt door regelgevers, toezichthouders of rechtbanken. Aanpassingen bij het beschikbaar komen van verduidelijking en nieuwe interpretaties moeten daarom niet gezien worden als greenwashing gevallen, tenzij juridische onduidelijkheid gebruikt werd om consumenten en beleggers te misleiden.

Vergeet niet de rol van duurzaamheidstandaardzetters

Beleidsmakers, regelgevers, standaardzetters en mogelijk accountants hebben ook een belangrijke rol in het ontstaan en vermijden van greenwashing. Regelgevers zouden vooral regels op moeten stellen die eenvoudig, ondubbelzinnig en volledig transparant zijn. Bij juridische onduidelijkheden zijn additionele richtsnoeren gewenst zolang er geen uiteenlopende interpretaties tussen verschillende lidstaten ontstaan.

Meer informatie

Wil je meer weten of heb je vragen over deze consultatiereactie? Stuur een mail naar Ivan aan den Toorn, policy advisor sustainability bij DUFAS. We blijven de ontwikkelingen rondom dit onderwerp volgen en delen met onze delen.

Misschien vind je dit ook interessant

CONSULTATIE | Klimaatwet: Creëer de juiste randvoorwaarden voor het financieren van de klimaattransitie

Standpunten en publicaties | 06 december 2024
De Nederlandse Klimaatwet bepaalt dat het kabinet elke vijf jaar een klimaatplan moet opstellen. In het plan wordt telkens tien jaar vooruitgeblikt op het bereiken van de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

POSITION | UBO-definitie voor Fondsen voor Gemene Rekening

Standpunten en publicaties | 02 oktober 2024
In juni 2024 zijn de definitieve teksten van het Europese AML Package (Anti-Money Laundering) gepubliceerd, waaronder de nieuwe Anti-Witwasverordening (AMLR), die regels vaststelt om witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op de EBA-ESMA Discussion Paper Call for Advice on the Investment firms prudential framework

Standpunten en publicaties | 05 september 2024
In juni publiceerden EBA en ESMA een Discussion Paper over de call for evidence met betrekking tot het prudentiële raamwerk voor beleggingsondernemingen.

Zoeken in Nieuws, standpunten en publicaties