Politieke Update | Laatste nieuws uit Den Haag en Brussel

Nieuws BrusselDen HaagPolitiek
Rij EU-vlaggen voor het gebouw van de Europese Commissie in Brussel.

Exclusief voor leden - In onze politieke update schetsen Pepijn, public affairs NL, en Marlon, public affairs EU, de meest recente ontwikkelingen in Den Haag en Brussel.

Den Haag: val kabinet, controversieel-verklaringen, SEO-rapport toezicht, Box 3

Sinds de val van het kabinet op 3 juni is er weer het een en ander gebeurd in Den Haag. De verkiezingsdatum is vastgesteld op 29 oktober en de campagne alvast begonnen. Dit blijkt in de Kamer, waar ongedekte plannen worden aangenomen, denk hierbij aan het terugdraaien van de bezuinigingen op de zorg of het instemmen met de nieuwe NAVO-norm zonder duidelijke dekking. Ook bij de drie overgebleven coalitiepartijen is er spanning ontstaan. Zo konden ze het initieel niet eens worden over de ministerspost Asiel & Migratie, dus besloten ze de post in drieën te delen. Een ander voorstel dat ook werd teruggedraaid na de exit van de PVV was de voorgenomen bevriezing van de sociale huren. Dit gebeurde nagenoeg direct na het vertrek van de PVV aangekondigd door minister Keijzer.

De vele wijzigingen zijn symptomatisch voor een Tweede Kamer die actief wil blijven, ondanks de demissionaire status van het kabinet. Zo werd bij de procedurevergadering op 17 juni geen enkel onderwerp op de agenda van de financiële commissie controversieel verklaard. Toch blijft het de vraag hoeveel de huidige Kamer daadwerkelijk kan beslissen aangezien het zomerreces op 4 juli begint en tot 1 september duurt, om vervolgens weer met verkiezingsreces te gaan op 1 oktober, waarna de campagnestrijd volop zal losbarsten. Vanuit DUFAS zijn we druk bezig met een position paper en andere activiteiten rondom de verkiezingen.

Los van de start van de campagnes voor de verkiezingen op 29 oktober hebben nog een aantal zaken de revue gepasseerd de afgelopen tijd. Beginnend bij het SEO-rapport over de evaluatie van de Wet bekostiging financieel toezicht 2019 en de kabinetsreactie hierop. Aan dit onderzoek heeft DUFAS ook meegedaan. Vijf jaar na de invoering van de Wet bekostiging financieel toezicht biedt dit rapport waardevolle inzichten in o.a.

  • De ontwikkeling en stabiliteit van toezichtkosten sinds 2019.
  • De invloed van (nieuwe) Europese regelgeving op deze kosten.
  • De impact op het Nederlandse vestigingsklimaat.
  • En de betrokkenheid van stakeholders bij wetswijzigingen.

De kabinetsreactie bevatte een aantal relevante voorstellen en maatregelen. Zo wordt:

  • De kostenverdeling tussen nieuwe en bestaande marktpartijen eerlijker ingericht.
  • Een internationaal vergelijkend onderzoek gestart naar toezichtkosten en vestigingsklimaat, met specifieke aandacht voor kleinere, startende en doorgroeiende partijen.
  • Blijvend ingezet op efficiënt en doelmatig toezicht.
  • Gekeken hoe panels van toezichthouders verder verbeterd kunnen worden.

Ten slotte sta ik ook nog even stil bij vastgoed en woningbouw. De Tweede Kamer heeft besloten vastgoedbeleggers in box 3 niet tegemoet te komen. Twee amendementen, van BBB en CDA & CU haalden geen meerderheid. Aangezien de wet (tegenbewijsregeling) niet controversieel is verklaard bij de procedurevergadering zal de het verder behandeld worden.

Brussel: Savings and Investment Union, Omnibus I, IV & V, FIDA, RIS

Hoewel geopolitieke en nationale ontwikkelingen de headlines domineren, dendert de Europese wetgevingstrein onverstoord voort. De uitwerking van de Savings and Investment Union is in volle gang, met de afgelopen weken volop aandacht voor de gerichte consultatie over de integratie van de Europese kapitaalmarkten. Vanuit DUFAS hebben we hierop gereageerd – zie ons persbericht voor de hoofdlijnen.

Ondertussen blijft de Europese Commissie nieuwe Omnibus-pakketten publiceren. Omnibus I, gericht op duurzaamheidsrapportage, beperkt de reikwijdte van onder meer de CSRD en CSDDD aanzienlijk. In het Europees Parlement gaan geluiden op om deze scope nog verder te verkleinen, terwijl in de Raad het Commissievoorstel als voorzichtige landing zone wordt gezien. Een belangrijke open vraag is hoe dit pakket zich verhoudt tot de aangekondigde herziening van de SFDR. DUFAS volgt dit dossier nauwgezet en zoekt actief het gesprek met Europarlementariërs om ook daar tot een werkbaar voorstel te komen.

Daarnaast zijn er de recent gepubliceerde Omnibus IV en Omnibus V pakket. Omnibus IV, gepubliceerd op 21 mei, beoogt aanpassingen in MiFID II en de Prospectusverordening die de toegang van mkb-bedrijven tot de kapitaalmarkten moeten verbeteren. Onder meer krijgen small mid-caps toegang tot vereenvoudigde prospectus- en rapportagevereisten. Omnibus V, het Defence Readiness Omnibus, werd gepresenteerd op 17 juni en bevat voorstellen om defensiegerelateerde investeringen te versnellen. Denk aan versnelde vergunningprocedures, administratieve vereenvoudiging binnen het Europees Defensiefonds en ruimere toepassing van InvestEU-regels.

Naast deze nieuwe voorstellen zijn er nog twee dossiers uit het vorige mandaat die zich in de triloogfase bevinden. Allereerst FIDA (Framework for Financial Data Access). Hoewel er in Brussel nog altijd speculaties zijn over een mogelijke intrekking, gaan de onderhandelingen voorlopig door. Vanaf juli neemt het Deense voorzitterschap dit dossier over.

Tot slot is er de Retail Investment Strategy (RIS). Nadat het Poolse voorzitterschap dit dossier had laten vallen, toont Denemarken nu hernieuwde ambitie: de eerste werkgroep is gepland op 4 juli (3 dagen na de start van het presidentschap). Binnen de Raad blijven de meningen echter verdeeld. Spanje, Italië en Slovenië uiten zorgen over beleggersbescherming, terwijl Slovakije, Luxemburg, Tsjechië, Polen en Oostenrijk pleiten voor volledige intrekking. Duitsland twijfelt nog. Toch lijkt de overtuiging te groeien dat volledige intrekking niet meer realistisch is. De focus verschuift daarmee naar het ontwikkelen van een werkbaarder alternatief.