Wij steunen ESMA’s inzet om binnen een digitale omgeving beleggingsbescherming optimaal te waarborgen. Wij vinden het belangrijk dat er duidelijkheid moet bestaan over de toepasselijkheid van regelgeving over de in een online omgeving gebruikte technieken, zoals ‘layering’, gamification, nudging en niet in de laatste plaats over de rol van (f)influencers.
Wij steunen de gedachte dat vermogensbeheerders gebruik mogen maken van ‘layering’ bij het verstrekken van informatie aan retail beleggers. Informatie moet kunnen worden verstrekt in verschillende lagen, waarbij de eerste laag de essentiële informatie moet bevatten. Wel roepen we ESMA op aan te geven hoe gedetailleerd die eerste laag moet zijn. Daarnaast menen we dat ook informatie in de PRIIPs KID via deze techniek verstrekt zou mogen worden. Tot slot, vragen we om richtlijnen van ESMA hoe de techniek van layering toegepast kan worden bij toekomstige implementatie van de European Accessibility Act.
Wij benadrukken dat finfluencers moeten voldoen aan dezelfde waarborgen en eisen zoals die ook gelden voor (MiFID) beleggingsadviseurs. Wij maken ons zorgen over de toenemende invloed van finfluencers, mede gelet op het recente onderzoek van ‘Wijzer in Geldzaken’ gepubliceerd in de Week van het Geld 2024. De praktijk van bepaalde finfluencers kan namelijk een negatieve impact hebben op het vertrouwen van beleggers. Met name jongeren laten hun financiële situatie beïnvloeden door deze finfluencers. Wij roepen ESMA dan ook op om eventueel specifiek gerichte maatregelen te overwegen om schadelijke praktijken van deze finfluencers tegen te gaan.
Wil je meer weten of heb je vragen over deze consultatie/dit onderwerp? Stuur een mail naar Randy Pattiselanno. DUFAS zal met de Retail Investment Expert Group de verdere ontwikkelingen op dit terrein nauwgezet volgen.