Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Clearing voor pensioenfondsen
24 juni 2020

CONSULTATIE | Clearing voor pensioenfondsen

"Central clearing einddoel, onder randvoorwaarden"

Pensioenfondsen zijn nu nog vrijgesteld van centrale clearing. Met name omdat de verplichting om cash te storten, onevenredig drukt op de pensioenfondsen. Ondertussen wordt er door marktpartijen en Europese regelgevers, actief gezocht naar een oplossing voor dit probleem. ESMA vraagt nu via een consultatie naar de ideeën van de marktpartijen hierover. Samen met onze leden hebben we als DUFAS een reactie opgesteld. Net als de meeste betrokken partijen, zijn we van mening dat central clearing het einddoel moet zijn. Daarbij gelden wel randvoorwaarden.

Bekijk consultatiereactie

COLUMN | Stop de informatie-overload voor retailbeleggers

Standpunten en publicaties | 04 januari 2021
Het doel van veel regelgeving is het opheffen van de informatie-asymmetrie tussen informatie en kennis van de consument en de financiële instelling. Door een veelvoud van informatieverplichtingen op te leggen hoopt de wetgever dit tegen te gaan. Het is de vraag of dit werkt.

STAPPENPLAN | Hoe voorkom je dat uitbesteden een risico wordt?

Standpunten en publicaties | 09 december 2020
Asset managers leggen steeds meer focus op hun core business en besteden daardoor vaker activiteiten uit. Toezichthouders kijken kritisch naar de manier waarop asset managers hierbij de risico's beheersen.

COLUMN | Is ESG-regelgeving van Mifid II proporties?

Standpunten en publicaties | 14 juli 2020
In de aanloop naar de zomer beginnen zo langzamerhand een aantal partijen zich stuk te bijten op de aankomende ESG-regelgeving uit Brussel. Het gaat dan vooral om de nieuwe Europese transactieverplichtingen. Er wordt wel eens gezegd dat dit vergelijkbaar is met de implementatie van Mifid II.