Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | "Meer bedrijven moeten vallen onder NFRD"
24 juni 2020

CONSULTATIE | "Meer bedrijven moeten vallen onder NFRD"

Samen met vijf van onze leden in de NFRD-expertgroep, hebben we een reactie opgesteld op de NFRD-consultatie van de Europese Commissie. NFRD (Non-financial Reporting Directive) moet het voor asset managers onder andere mogelijk maken om een betere inschatting te maken van de duurzaamheid van de bedrijven waarin ze investeren.

Onze reactie

De kern van de DUFAS-reactie is dat wij geen gebrek zien aan niet-financiële informatie, maar dat de data die bedrijven rapporteren niet altijd relevant zijn. Wij vinden het wenselijk dat meer bedrijven onder NFRD gaan vallen. Ook zijn wij voorstander van strengere assurance-vereisten voor niet-financiële informatie. Ten slotte is DUFAS voorstander van een gecentraliseerde Europese database voor ESG-informatie, die tegen lage kosten beschikbaar is voor gebruikers.

Bekijk consultatiereactie

Wat is NFRD?

NFRD staat voor Non-financial Reporting Directive en gaat over rapportagevereisten voor niet-financiële informatie door organisaties van openbaar belang (public interest entities). Met deze informatie kunnen asset managers een betere inschatting maken van de duurzaamheid van de bedrijven waarin ze investeren. Bovendien is de informatie nodig om te kunnen voldoen aan toekomstige rapportagevereisten zoals de Regulation on Sustainability Disclosures in the Financial Sector (SFDR).

DUFAS NFRD-expertgroep

Onze reactie is tot stand gekomen in samenwerking met vijf van onze leden in de DUFAS NFRD-expertgroep. Onder leiding van Maurits Heldring en Randy Pattiselanno kwam de groep de afgelopen maanden vier keer virtueel bijeen.

CONSULTATIE | Clear greenwashing definitions crucial: regulatory uncertainty should not be confused for greenwashing

Standpunten en publicaties | 12 januari 2023
The European Supervisory Authorities (ESAs) published their Call for Evidence on Greenwashing on 15 November 2022. On 10 January DUFAS responded to this call of evidence.

CONSULTATIE | DUFAS vraagt opnieuw aandacht voor goede afstemming toezichthouders rondom duurzaamheidsrisico's

Standpunten en publicaties | 22 december 2022
Op 16 december reageerde DUFAS op de consultatie van De Nederlandsche Bank over de Gids voor de beheersing van klimaat- en milieurisico's.

Meer duidelijkheid nodig over de exacte duurzaamheidseisen

Standpunten en publicaties | 01 december 2022
Beleggers moeten ervan uit kunnen gaan dat artikel 9-beleggingsfondsen ook daadwerkelijk duurzaam beleggen. Om die reden adviseren we onze leden voorzichtig te zijn met het classificeren van een beleggingsfonds als een artikel 9-fonds.