Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op clearing voor pensioenfondsen
24 juni 2020

CONSULTATIE | Reactie op clearing voor pensioenfondsen

"Central clearing einddoel, onder randvoorwaarden"

Pensioenfondsen zijn nu nog vrijgesteld van centrale clearing. Met name omdat de verplichting om cash te storten, onevenredig drukt op de pensioenfondsen. Ondertussen wordt er door marktpartijen en Europese regelgevers, actief gezocht naar een oplossing voor dit probleem. ESMA vraagt nu via een consultatie naar de ideeën van de marktpartijen hierover. Samen met onze leden hebben we als DUFAS een reactie opgesteld. Net als de meeste betrokken partijen, zijn we van mening dat central clearing het einddoel moet zijn. Daarbij gelden wel een aantal randvoorwaarden.

Bekijk onze consultatiereactie

CONSULTATIE | Klimaat- en milieurisico’s in risicomanagement

Standpunten en publicaties | 10 september 2021
DUFAS reageert op de consultatie van De Nederlandsche Bank (DNB) over ‘Good Practice en Q&A’ over het integreren van klimaatgerelateerde en milieurisico’s in het risicomanagement van onder meer fondsbeheerders.

CONSULTATIE I Reactie op wetsvoorstel registratie UBO's (FGR)

Standpunten en publicaties | 09 augustus 2021
DUFAS reageerde op de internetconsultatie Implementatiebesluit registratie UBO’s van trusts en soortgelijke juridische constructies.

CONSULTATIE I Europese Retail Beleggingsstrategie

Standpunten en publicaties | 03 augustus 2021
Op 3 augustus reageerde DUFAS op de publieke consultatie van de Europese Commissie over de Europese Retail Beleggingsstrategie.