Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op clearing voor pensioenfondsen
24 juni 2020

CONSULTATIE | Reactie op clearing voor pensioenfondsen

"Central clearing einddoel, onder randvoorwaarden"

Pensioenfondsen zijn nu nog vrijgesteld van centrale clearing. Met name omdat de verplichting om cash te storten, onevenredig drukt op de pensioenfondsen. Ondertussen wordt er door marktpartijen en Europese regelgevers, actief gezocht naar een oplossing voor dit probleem. ESMA vraagt nu via een consultatie naar de ideeën van de marktpartijen hierover. Samen met onze leden hebben we als DUFAS een reactie opgesteld. Net als de meeste betrokken partijen, zijn we van mening dat central clearing het einddoel moet zijn. Daarbij gelden wel een aantal randvoorwaarden.

Bekijk onze consultatiereactie

CONSULTATIE | DUFAS reageert op whitepaper outbound investments

Standpunten en publicaties | 19 april 2024
Begin dit jaar lanceerde de Europese Commissie (EC) een whitepaper, met bijbehorende consultatie, over 'outbound investments' als onderdeel van de European Economic Security Strategy. Wij hebben op deze consultatie gereageerd.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op discussion paper van ESMA

Standpunten en publicaties | 19 maart 2024
De European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft een discussion paper gepubliceerd over beleggersbescherming en digitalisering. Wij vinden het positief dat ESMA hier aandacht aan besteedt en hebben hier op gereageerd.

CONSULTATIE | Reactie tweede batch DORA level 2-documenten

Standpunten en publicaties | 05 maart 2024
Begin december 2023 publiceerden de Europese toezichthoudende autoriteiten een consultatie over de tweede reeks beleidsproducten onder de Digital Operational Resilience Act (DORA). Op 4 maart hebben we op de consultatie gereageerd.