Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA
17 februari 2021

CONSULTATIE | Reactie op de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA

DUFAS heeft gereageerd op de consultatie van de European Securities and Markets Authority (ESMA) over de marketingcommunicatierichtlijnen. De richtlijnen zijn bedoeld voor beleggingsinstellingen in de EU. ESMA stelt deze richtlijnen op als uitwerking van de Europese richtlijn voor grensoverschrijdende distributie van beleggingsinstellingen. Door het toezicht op marketingcommunicatie van beleggingsinstellingen in de EU overal hetzelfde te regelen – voor zowel AIF’s als UCITS’ – verbetert dit de distributie van beleggingsinstellingen binnen de EU.

 

Aansluiting op MiFID

DUFAS vindt het goed als de marketingcommunicatierichtlijnen voor beleggingsinstellingen zoveel mogelijk aansluiten bij de marketingrichtlijnen voor MiFID. In onze reactie hebben we wel gevraagd om erop te letten dat de marketingcommunicatie die zich richt op professionele beleggers (AIF's) en op retailbeleggers (UCITS') van elkaar verschilt. Beide groepen hebben namelijk verschillende informatie nodig.

Uitzonderingen

We vinden dat niet alle informatie die een beleggingsinstelling communiceert, moet vallen onder marketingcommunicatie. Een voorbeeld hiervan is de informatie die beleggers moeten ontvangen volgens de wet. Denk hierbij aan het prospectus, de PRIIPs KID en UCITS KIID. Maar ook alle informatie die asset managers volgens de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) verplicht moeten communiceren. 

Verschillende media

Ook vindt DUFAS dat de marketingcommunicatierichtlijnen moeten afhangen van het type media, zoals radio, televisie en social media. In een brochure passen een uitgebreidere disclaimer en een beschrijving van belangrijke risico’s beter dan via LinkedIn, Twitter, Facebook en andere social media.

Geen extra eisen

Tot slot is het belangrijk dat de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA niet zorgen voor extra of andere eisen dan die ontstaan zijn uit andere wetgeving. Zo zouden de richtlijnen niet moeten gelden voor informatie over duurzaamheid. De SFDR regelt dit al.  

Misschien vind je dit ook interessant

CONSULTATIE | Klimaatwet: Creëer de juiste randvoorwaarden voor het financieren van de klimaattransitie

Standpunten en publicaties | 06 december 2024
De Nederlandse Klimaatwet bepaalt dat het kabinet elke vijf jaar een klimaatplan moet opstellen. In het plan wordt telkens tien jaar vooruitgeblikt op het bereiken van de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

POSITION | UBO-definitie voor Fondsen voor Gemene Rekening

Standpunten en publicaties | 02 oktober 2024
In juni 2024 zijn de definitieve teksten van het Europese AML Package (Anti-Money Laundering) gepubliceerd, waaronder de nieuwe Anti-Witwasverordening (AMLR), die regels vaststelt om witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op de EBA-ESMA Discussion Paper Call for Advice on the Investment firms prudential framework

Standpunten en publicaties | 05 september 2024
In juni publiceerden EBA en ESMA een Discussion Paper over de call for evidence met betrekking tot het prudentiële raamwerk voor beleggingsondernemingen.

Zoeken in Nieuws, standpunten en publicaties