DUFAS vindt het goed als de marketingcommunicatierichtlijnen voor beleggingsinstellingen zoveel mogelijk aansluiten bij de marketingrichtlijnen voor MiFID. In onze reactie hebben we wel gevraagd om erop te letten dat de marketingcommunicatie die zich richt op professionele beleggers (AIF's) en op retailbeleggers (UCITS') van elkaar verschilt. Beide groepen hebben namelijk verschillende informatie nodig.
We vinden dat niet alle informatie die een beleggingsinstelling communiceert, moet vallen onder marketingcommunicatie. Een voorbeeld hiervan is de informatie die beleggers moeten ontvangen volgens de wet. Denk hierbij aan het prospectus, de PRIIPs KID en UCITS KIID. Maar ook alle informatie die asset managers volgens de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) verplicht moeten communiceren.
Ook vindt DUFAS dat de marketingcommunicatierichtlijnen moeten afhangen van het type media, zoals radio, televisie en social media. In een brochure passen een uitgebreidere disclaimer en een beschrijving van belangrijke risico’s beter dan via LinkedIn, Twitter, Facebook en andere social media.
Tot slot is het belangrijk dat de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA niet zorgen voor extra of andere eisen dan die ontstaan zijn uit andere wetgeving. Zo zouden de richtlijnen niet moeten gelden voor informatie over duurzaamheid. De SFDR regelt dit al.