Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA
17 februari 2021

CONSULTATIE | Reactie op de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA

DUFAS heeft gereageerd op de consultatie van de European Securities and Markets Authority (ESMA) over de marketingcommunicatierichtlijnen. De richtlijnen zijn bedoeld voor beleggingsinstellingen in de EU. ESMA stelt deze richtlijnen op als uitwerking van de Europese richtlijn voor grensoverschrijdende distributie van beleggingsinstellingen. Door het toezicht op marketingcommunicatie van beleggingsinstellingen in de EU overal hetzelfde te regelen – voor zowel AIF’s als UCITS’ – verbetert dit de distributie van beleggingsinstellingen binnen de EU.

 

Aansluiting op MiFID
DUFAS vindt het goed als de marketingcommunicatierichtlijnen voor beleggingsinstellingen zoveel mogelijk aansluiten bij de marketingrichtlijnen voor MiFID. In onze reactie hebben we wel gevraagd om erop te letten dat de marketingcommunicatie die zich richt op professionele beleggers (AIF's) en op retailbeleggers (UCITS') van elkaar verschilt. Beide groepen hebben namelijk verschillende informatie nodig.

Uitzonderingen
We vinden dat niet alle informatie die een beleggingsinstelling communiceert, moet vallen onder marketingcommunicatie. Een voorbeeld hiervan is de informatie die beleggers moeten ontvangen volgens de wet. Denk hierbij aan het prospectus, de PRIIPs KID en UCITS KIID. Maar ook alle informatie die asset managers volgens de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) verplicht moeten communiceren. 

Verschillende media
Ook vindt DUFAS dat de marketingcommunicatierichtlijnen moeten afhangen van het type media, zoals radio, televisie en social media. In een brochure passen een uitgebreidere disclaimer en een beschrijving van belangrijke risico’s beter dan via LinkedIn, Twitter, Facebook en andere social media.

Geen extra eisen
Tot slot is het belangrijk dat de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA niet zorgen voor extra of andere eisen dan die ontstaan zijn uit andere wetgeving. Zo zouden de richtlijnen niet moeten gelden voor informatie over duurzaamheid. De SFDR regelt dit al.  

Misschien vind je dit ook interessant

Meer tijd nodig voor implementatie van de PRIIPs-KID

Standpunten en publicaties | 17 februari 2021
DUFAS is blij dat er sinds begin februari weer beweging zit in de PRIIPs-KID, de nieuwe standaard voor financiële bijsluiters.

CONSULTATIE | Reactie op de AIFMD-richtlijn

Standpunten en publicaties | 29 januari 2021
DUFAS heeft gereageerd op de consultatie van de Europese Commissie over de herziening van de AIFMD-richtlijn. AIFMD heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van een EU-markt voor Alternative Investment Funds (AIFs), met een goede bescherming van beleggers.

COLUMN | Stop de informatie-overload voor retailbeleggers

Standpunten en publicaties | 18 december 2020
Het doel van veel regelgeving is het opheffen van de informatie-asymmetrie tussen informatie en kennis van de consument en de financiële instelling. Door een veelvoud van informatieverplichtingen op te leggen hoopt de wetgever dit tegen te gaan. Het is de vraag of dit werkt.

Zoeken in Nieuws, standpunten en publicaties