Vorig jaar pleitte DUFAS in haar reactie op de EC-consultatie over de Retail Investment Strategy er al voor om wetgeving meer te benaderen vanuit de klant (client-centric-approach), in plaats van alleen vanuit producten. Goed om te zien dat de EC dit signaal heeft opgepakt. Ze wilt hier meer invulling aan geven door te kijken naar de portabiliteit van het klantprofiel bij het verlenen van beleggingsdiensten.
DUFAS staat positief tegenover de benadering van de EC om het klantprofiel beter overdraagbaar te maken. Een digitaal retail beleggerspaspoort kan vooral goed zijn voor het verzamelen van klantgegevens. Waar DUFAS minder voorstander van is, is om dit paspoort op te rekken naar een zogenaamd overdraagbaar Personalized Asset Allocation Strategy (PAAS). Dat is juist de rol van de individuele vermogensbeheerder en leent zich minder voor de portabiliteit.
Ook gaf DUFAS vorig jaar al in haar reactie aan dat er bij eenvoudigere beleggingsproducten en een bepaald type retailbelegger minder beschermingsregels nodig zijn. Onboarding van klanten zou voor deze beleggers eenvoudiger moeten worden met als doel om de toegang tot beleggen voor deze groep te vergemakkelijken. Dit concept heeft DUFAS opnieuw in deze consultatiereactie meegenomen.
Onze reactie bereidden we onder andere samen met onze Distribution Client Disclosures & Financial Market Committee voor. Wil je meer weten of heb je vragen over deze consultatie? Stuur een mail naar Randy Pattiselanno, DUFAS’ manager strategy & regulatory affairs. DUFAS blijft alle ontwikkelingen rond de Europese Retail Investment Strategy op de voet volgen en delen met haar leden.