Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op ESAP: ESG-data hebben prioriteit
12 maart 2021

CONSULTATIE | Reactie op ESAP: ESG-data hebben prioriteit

De Europese Commissie wil één Europese database met financiële en niet-financiële data over Europese wet- en regelgeving: het European Single Access Point (ESAP). DUFAS-leden zijn voorstander van dit initiatief. Over het ESAP heeft de EC een consultatie uitgebracht en DUFAS heeft hierop gereageerd. In onze consultatiereactie is nadrukkelijk gevraagd daarbij prioriteit te geven aan ESG-data.

Lees onze consultatiereactie

Lees onze additional comments

Belangrijkste conclusie

DUFAS-leden vinden dat de focus van de ESAP eerder zou moeten liggen op het beschikbaar maken van ESG-data. Deze data zijn voor asset managers nodig om te voldoen aan Europese duurzaamheidsregelgeving, zoals SFDR en de EU Taxonomie. Met een vrij toegankelijke database heeft iedereen straks toegang tot ESG-data.

Wat lees je nog meer in onze reactie?

Naast de vraag over de reikwijdte van de ESAP, hebben DUFAS-leden ook hun mening gegeven over de governance, financiering en mogelijke kostenbesparingen van de database. Daarnaast is aangegeven wat het meest geschikte format zou zijn om de informatie beschikbaar te maken.

Meer weten?

Je vindt meer informatie via de website van de EC. DUFAS blijft de ontwikkelingen volgen en deze delen met haar leden.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op discussion paper van ESMA

Standpunten en publicaties | 19 maart 2024
De European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft een discussion paper gepubliceerd over beleggersbescherming en digitalisering. Wij vinden het positief dat ESMA hier aandacht aan besteedt en hebben hier op gereageerd.

CONSULTATIE | Reactie tweede batch DORA level 2-documenten

Standpunten en publicaties | 05 maart 2024
Begin december 2023 publiceerden de Europese toezichthoudende autoriteiten een consultatie over de tweede reeks beleidsproducten onder de Digital Operational Resilience Act (DORA). Op 4 maart hebben we op de consultatie gereageerd.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op de consultatie klimaatmaatregelen financiële sector

Standpunten en publicaties | 19 februari 2024
Eind vorig jaar publiceerde het ministerie van Financiën hun lang verwachte consultatie voor de ‘Klimaatmaatregelen financiële sector’.