Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op ESAP: ESG-data hebben prioriteit
12 maart 2021

CONSULTATIE | Reactie op ESAP: ESG-data hebben prioriteit

De Europese Commissie wil één Europese database met financiële en niet-financiële data over Europese wet- en regelgeving: het European Single Access Point (ESAP). DUFAS-leden zijn voorstander van dit initiatief. Over het ESAP heeft de EC een consultatie uitgebracht en DUFAS heeft hierop gereageerd. In onze consultatiereactie is nadrukkelijk gevraagd daarbij prioriteit te geven aan ESG-data.

Lees onze consultatiereactie

Lees onze additional comments

Belangrijkste conclusie

DUFAS-leden vinden dat de focus van de ESAP eerder zou moeten liggen op het beschikbaar maken van ESG-data. Deze data zijn voor asset managers nodig om te voldoen aan Europese duurzaamheidsregelgeving, zoals SFDR en de EU Taxonomie. Met een vrij toegankelijke database heeft iedereen straks toegang tot ESG-data.

Wat lees je nog meer in onze reactie?

Naast de vraag over de reikwijdte van de ESAP, hebben DUFAS-leden ook hun mening gegeven over de governance, financiering en mogelijke kostenbesparingen van de database. Daarnaast is aangegeven wat het meest geschikte format zou zijn om de informatie beschikbaar te maken.

Meer weten?

Je vindt meer informatie via de website van de EC. DUFAS blijft de ontwikkelingen volgen en deze delen met haar leden.

COLUMN | Wordt de Europese RIS gegijzeld door het provisieverbod?

Standpunten en publicaties | 22 mei 2023
In zijn nieuwe Investment Officer-column vertelt De discussie rond de Retail Investment Strategy (RIS) werd afgelopen tijd gedomineerd door de vraag of de Europese Commissie haar voornemen om een volledig provisieverbod in te voeren, durft door te drukken.

CONSULTATION | Only a science-based Taxonomy supports investing in sustainability

Standpunten en publicaties | 03 mei 2023
On 3 May, DUFAS responded to the European Commission' consultation on the European Union (EU) Taxonomy Delegated Acts.

COLUMN | De volatiliteit van het SFDR-label

Standpunten en publicaties | 31 maart 2023
Naar verluidt gaat de Europese Commissie (EC) in het najaar het net ophalen om de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) te herzien en te verbeteren.