Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op ESAP: ESG-data hebben prioriteit
12 maart 2021

CONSULTATIE | Reactie op ESAP: ESG-data hebben prioriteit

De Europese Commissie wil één Europese database met financiële en niet-financiële data over Europese wet- en regelgeving: het European Single Access Point (ESAP). DUFAS-leden zijn voorstander van dit initiatief. Over het ESAP heeft de EC een consultatie uitgebracht en DUFAS heeft hierop gereageerd. In onze consultatiereactie is nadrukkelijk gevraagd daarbij prioriteit te geven aan ESG-data.

Lees onze consultatiereactie

Lees onze additional comments

Belangrijkste conclusie

DUFAS-leden vinden dat de focus van de ESAP eerder zou moeten liggen op het beschikbaar maken van ESG-data. Deze data zijn voor asset managers nodig om te voldoen aan Europese duurzaamheidsregelgeving, zoals SFDR en de EU Taxonomie. Met een vrij toegankelijke database heeft iedereen straks toegang tot ESG-data.

Wat lees je nog meer in onze reactie?

Naast de vraag over de reikwijdte van de ESAP, hebben DUFAS-leden ook hun mening gegeven over de governance, financiering en mogelijke kostenbesparingen van de database. Daarnaast is aangegeven wat het meest geschikte format zou zijn om de informatie beschikbaar te maken.

Meer weten?

Je vindt meer informatie via de website van de EC. DUFAS blijft de ontwikkelingen volgen en deze delen met haar leden.

COLUMN | 10 maart: niet de finish, maar de start van SFDR

Standpunten en publicaties | 16 maart 2021
Veel financiële marktpartijen hadden 10 maart dik gedrukt in hun agenda staan. De Europese verordening, de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR), moest dan zijn geïmplementeerd.

PODCAST | Waarom beleggen mensen (niet)?

Standpunten en publicaties | 08 maart 2021
Minder pensioen​opbouw, een lage spaarrente - beleggen wordt steeds belangrijker voor Nederlanders die geld opzijzetten. Maar tot nu toe lijkt beleggen niet iets voor het ‘grote publiek’. Slechts 16% van de Nederlanders belegt. Hoe komt dat? En wat doen we eraan?

CONSULTATIE | Reactie op de marketingcommunicatierichtlijnen van ESMA

Standpunten en publicaties | 17 februari 2021
DUFAS heeft gereageerd op de consultatie van de European Securities and Markets Authority (ESMA) over de marketingcommunicatierichtlijnen. De richtlijnen zijn bedoeld voor beleggingsinstellingen in de EU.