Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op ESMA Guidelines rondom execution only
12 mei 2021

CONSULTATIE | Reactie op ESMA Guidelines rondom execution only

DUFAS heeft gereageerd op de consultatie van de European Securities and Markets Authority (ESMA) over de richtlijnen voor execution only dienstverlening onder MiFID. De richtlijnen zijn voor beleggingsondernemingen. Hieronder vallen ook asset managers die execution-only diensten aanbieden.

Waar gaan de richtlijnen over?

In het bijzonder gaan de richtlijnen over de vraag hoe financiële instellingen de kennis- en ervaringstoets – ook wel de passendheidstoets genoemd – moeten toepassen bij execution only dienstverlening. Ook gaan de conceptrichtlijnen onder andere over de informatieverschaffing rond de passendheidstoets, de cliënt-intake en de waarschuwingen die de aanbieder van de execution only diensten hanteert.

DUFAS’ positie

Over het algemeen kan DUFAS zich wel vinden in de conceptrichtlijnen. Toch maakt DUFAS zich zorgen dat deze nieuwe richtlijnen misschien tot verwarring kunnen leiden. Zoals over de passendheidstoets en het regulatoire kader dat al bestaat. Denk daarbij aan een mogelijke introductie van product governance eisen in de passendheidtoets. Of een introductie van een meer granulaire definitie van complexe versus non-complexe producten buiten het bestaande kader om.

Sustainable Finance

Tot slot vraagt ESMA zich in haar consultatie af of duurzaamheidsrisico’s en -factoren onderdeel moeten worden van de passendheidstoets. DUFAS vindt dat het hiervoor te vroeg is. Duurzaamheidsregelgeving is namelijk nog steeds in ontwikkeling. Het opnemen van bijvoorbeeld duurzaamheidsrisico’s in de passendheidstoets zou juist een negatief gevolg kunnen hebben op duurzaam beleggen.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Randy Pattiselanno, DUFAS’ manager strategy & regulatory affairs. DUFAS blijft vanuit de Distribution & Client Disclosures Committee de ontwikkelingen volgen en deze delen met haar leden.

Feedback op EC-voorstel voor CSRD

Standpunten en publicaties | 14 juli 2021
Samen met onze leden heeft DUFAS feedback gegeven op het voorstel van de Europese Commissie voor een Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

CONSULTATIE | Reactie op Implementatiebesluit prudentieel toezicht beleggingsondernemingen

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
DUFAS reageerde op de consultatie 'Implementatiebesluit IFD' van het Ministerie van Financiën.

CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
Op 29 maart heeft het ministerie van Financiën een consultatie uitgebracht over de Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. DUFAS heeft hierop stevig gereageerd. De mogelijke gevolgen van dit wetsvoorstel zorgen voor grote ophef onder onze leden.