Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op Europese consultatie over btw voor financiële diensten
12 mei 2021

CONSULTATIE | Reactie op Europese consultatie over btw voor financiële diensten

Samen met onze Fiscale Commissie heeft DUFAS gereageerd op de consultatie van de Europese Commissie (EC) over VAT rules for financial and insurance services today and tomorrow. Als basis gebruikten we de consultatiereactie van European Fund And Asset Management Association (EFAMA). DUFAS’ leden wilden nog een aantal punten over de specifieke Nederlandse situatie bij de EC onder de aandacht te brengen.

Aanleiding voor aanpassingen

Volgens de EC is er veel kritiek op de btw-regels die nu gelden voor financiële diensten en verzekeringen. Die zijn te ingewikkeld, blijken moeilijk te handhaven en lopen niet gelijk met de ontwikkeling van nieuwe diensten in de sector. Met deze consultatie wilt de EC de problemen aanpakken door de btw-heffing in deze sector te moderniseren.

Wil je meer weten of heb je vragen over deze consultatie? Dan kun je contact opnemen met Lilian Wieringa. DUFAS blijft de ontwikkelingen volgen en deze delen met haar leden. Goedkeuring door de EC staat gepland voor het vierde kwartaal van 2021.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op discussion paper van ESMA

Standpunten en publicaties | 19 maart 2024
De European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft een discussion paper gepubliceerd over beleggersbescherming en digitalisering. Wij vinden het positief dat ESMA hier aandacht aan besteedt en hebben hier op gereageerd.

CONSULTATIE | Reactie besluit vergelijking buitenlandse rechtsvormen

Standpunten en publicaties | 17 maart 2024
Eind 2023 is de Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen aangenomen. Deze wet introduceert vanaf 1 januari 2025 een nieuw kader om te beoordelen of (buitenlandse) rechtsvormen voor fiscale doeleinden kwalificeren als transparant of niet-transparant.

CONSULTATIE | Reactie tweede batch DORA level 2-documenten

Standpunten en publicaties | 05 maart 2024
Begin december 2023 publiceerden de Europese toezichthoudende autoriteiten een consultatie over de tweede reeks beleidsproducten onder de Digital Operational Resilience Act (DORA). Op 4 maart hebben we op de consultatie gereageerd.