Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op Europese consultatie over btw voor financiële diensten
12 mei 2021

CONSULTATIE | Reactie op Europese consultatie over btw voor financiële diensten

Samen met onze Fiscale Commissie heeft DUFAS gereageerd op de consultatie van de Europese Commissie (EC) over VAT rules for financial and insurance services today and tomorrow. Als basis gebruikten we de consultatiereactie van European Fund And Asset Management Association (EFAMA). DUFAS’ leden wilden nog een aantal punten over de specifieke Nederlandse situatie bij de EC onder de aandacht te brengen.

Aanleiding voor aanpassingen

Volgens de EC is er veel kritiek op de btw-regels die nu gelden voor financiële diensten en verzekeringen. Die zijn te ingewikkeld, blijken moeilijk te handhaven en lopen niet gelijk met de ontwikkeling van nieuwe diensten in de sector. Met deze consultatie wilt de EC de problemen aanpakken door de btw-heffing in deze sector te moderniseren.

Meer informatie

Wil je meer weten of heb je vragen over deze consultatie? Dan kun je contact opnemen met Lilian Wieringa. DUFAS blijft de ontwikkelingen volgen en deze delen met haar leden. Goedkeuring door de EC staat gepland voor het vierde kwartaal van 2021.

CONSULTATIE | DUFAS pleit voor meer transparantie van ESG-ratings

Standpunten en publicaties | 09 juni 2022
De Europese Commissie (EC) is aan het beoordelen of er regelgeving nodig is om de markt voor ESG-ratings goed te laten functioneren. Om beter inzicht te krijgen, publiceerde de EC daarover een gerichte consultatie. Op 7 juni reageerde DUFAS daarop.

De FBI is juist nu van grote toegevoegde waarde

Standpunten en publicaties | 13 mei 2022
In ruim 50 jaar tijd is de fiscale beleggingsinstelling (FBI) van grote toegevoegde waarde geworden voor zowel de particuliere beleggers als voor verzekeraars en pensioenfondsen. De FBI is nu belangrijker dan ooit. Daarom stelde DUFAS een artikel en Q&A op over het belang van de effecten-FBI.

CONSULTATIE | ESMA herziet richtlijnen voor uitvraag van duurzaamheidsvoorkeuren

Standpunten en publicaties | 29 april 2022
De European Securities and Markets Authority (ESMA) herziet haar richtlijnen voor de geschiktheidsbeoordeling bij het verlenen van beleggingsadvies en vermogensbeheer. De richtlijnen worden aangepast omdat de ESG-voorkeuren in het beleggingsproces zijn opgenomen.