Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op Europese consultatie over btw voor financiële diensten
12 mei 2021

CONSULTATIE | Reactie op Europese consultatie over btw voor financiële diensten

Samen met onze Fiscale Commissie heeft DUFAS gereageerd op de consultatie van de Europese Commissie (EC) over VAT rules for financial and insurance services today and tomorrow. Als basis gebruikten we de consultatiereactie van European Fund And Asset Management Association (EFAMA). DUFAS’ leden wilden nog een aantal punten over de specifieke Nederlandse situatie bij de EC onder de aandacht te brengen.

Aanleiding voor aanpassingen

Volgens de EC is er veel kritiek op de btw-regels die nu gelden voor financiële diensten en verzekeringen. Die zijn te ingewikkeld, blijken moeilijk te handhaven en lopen niet gelijk met de ontwikkeling van nieuwe diensten in de sector. Met deze consultatie wilt de EC de problemen aanpakken door de btw-heffing in deze sector te moderniseren.

Meer informatie

Wil je meer weten of heb je vragen over deze consultatie? Dan kun je contact opnemen met Lilian Wieringa. DUFAS blijft de ontwikkelingen volgen en deze delen met haar leden. Goedkeuring door de EC staat gepland voor het vierde kwartaal van 2021.

CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
Op 29 maart heeft het ministerie van Financiën een consultatie uitgebracht over de Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. DUFAS heeft hierop stevig gereageerd. De mogelijke gevolgen van dit wetsvoorstel zorgen voor grote ophef onder onze leden.

CONSULTATIE | Reactie op ESMA Guidelines rondom execution only

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
DUFAS heeft gereageerd op de consultatie van de European Securities and Markets Authority (ESMA) over de richtlijnen voor execution only dienstverlening onder MiFID. De richtlijnen zijn voor beleggingsondernemingen. Hieronder vallen ook asset managers die execution-only diensten aanbieden.

CONSULTATIE | Reactie op Taxonomie-informatie in de SFDR

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
Op 12 mei reageerde DUFAS op de consultatie van de Europese toezichthouders (ESA’s). Zij publiceerden op 17 maart de Joint Consultation on Taxonomy-related sustainability disclosures.