Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
12 mei 2021

CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

Op 29 maart heeft het ministerie van Financiën een consultatie uitgebracht over de Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. DUFAS heeft hierop stevig gereageerd. De mogelijke gevolgen van dit wetsvoorstel zorgen voor grote ophef onder onze leden.

Nieuwe definitie

Het wetsvoorstel heeft onder andere veel gevolgen voor het fonds voor gemene rekening (FGR), omdat de definitie verandert. De nieuwe definitie bepaald of een FGR zelfstandig belastingplichtig is voor de vennootschapsbelasting. Onze leden zijn bang dat institutionele beleggers en het Nederlandse publiek nu niet meer gebruik kunnen maken van het besloten fonds voor gemene rekening voor de collectieve belegging in effecten.

Fonds voor gemene rekening

Voor onze leden is het fonds voor gemene rekening misschien wel de belangrijkste juridische rechtsvorm voor het beheren van vermogen dat samengevoegd is. Dit noemen we ook wel collectief beleggen. Pensioenfondsen en levensverzekeraars maken bijvoorbeeld gebruik van FGR om pensioenvermogen van pensioengerechtigden te beleggen. Op deze manier zorgen zij voor een goede oudedagsvoorziening, zoals zogenaamde asset pooling

Vermogen

Een deel van onze leden investeerde in totaal meer dan 560 miljard euro aan vermogen in meer dan 225 fondsen voor gemene rekening. DUFAS vermoedt dat het totale vermogen en aantal fondsen nog hoger is. Deze fondsen hebben dan ook een heel groot financieel en maatschappelijk belang.

Meer informatie

Heb je vragen over deze consultatie? Stuur een mail naar Iris van de Looij, DUFAS’ algemeen directeur. Meer informatie over de consultatie vind je op de website van de overheid

CONSULTATIE | DUFAS pleit voor meer transparantie van ESG-ratings

Standpunten en publicaties | 09 juni 2022
De Europese Commissie (EC) is aan het beoordelen of er regelgeving nodig is om de markt voor ESG-ratings goed te laten functioneren. Om beter inzicht te krijgen, publiceerde de EC daarover een gerichte consultatie. Op 7 juni reageerde DUFAS daarop.

De FBI is juist nu van grote toegevoegde waarde

Standpunten en publicaties | 13 mei 2022
In ruim 50 jaar tijd is de fiscale beleggingsinstelling (FBI) van grote toegevoegde waarde geworden voor zowel de particuliere beleggers als voor verzekeraars en pensioenfondsen. De FBI is nu belangrijker dan ooit. Daarom stelde DUFAS een artikel en Q&A op over het belang van de effecten-FBI.

CONSULTATIE | ESMA herziet richtlijnen voor uitvraag van duurzaamheidsvoorkeuren

Standpunten en publicaties | 29 april 2022
De European Securities and Markets Authority (ESMA) herziet haar richtlijnen voor de geschiktheidsbeoordeling bij het verlenen van beleggingsadvies en vermogensbeheer. De richtlijnen worden aangepast omdat de ESG-voorkeuren in het beleggingsproces zijn opgenomen.