Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
12 mei 2021

CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

Op 29 maart heeft het ministerie van Financiën een consultatie uitgebracht over de Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. DUFAS heeft hierop stevig gereageerd. De mogelijke gevolgen van dit wetsvoorstel zorgen voor grote ophef onder onze leden.

Nieuwe definitie

Het wetsvoorstel heeft onder andere veel gevolgen voor het fonds voor gemene rekening (FGR), omdat de definitie verandert. De nieuwe definitie bepaald of een FGR zelfstandig belastingplichtig is voor de vennootschapsbelasting. Onze leden zijn bang dat institutionele beleggers en het Nederlandse publiek nu niet meer gebruik kunnen maken van het besloten fonds voor gemene rekening voor de collectieve belegging in effecten.

Fonds voor gemene rekening

Voor onze leden is het fonds voor gemene rekening misschien wel de belangrijkste juridische rechtsvorm voor het beheren van vermogen dat samengevoegd is. Dit noemen we ook wel collectief beleggen. Pensioenfondsen en levensverzekeraars maken bijvoorbeeld gebruik van FGR om pensioenvermogen van pensioengerechtigden te beleggen. Op deze manier zorgen zij voor een goede oudedagsvoorziening, zoals zogenaamde asset pooling

Vermogen

Een deel van onze leden investeerde in totaal meer dan 560 miljard euro aan vermogen in meer dan 225 fondsen voor gemene rekening. DUFAS vermoedt dat het totale vermogen en aantal fondsen nog hoger is. Deze fondsen hebben dan ook een heel groot financieel en maatschappelijk belang.

Meer informatie

Heb je vragen over deze consultatie? Stuur een mail naar Iris van de Looij, DUFAS’ algemeen directeur. Meer informatie over de consultatie vind je op de website van de overheid

CONSULTATIE | Response to PSF draft report on Minimum Safeguards

Standpunten en publicaties | 08 september 2022
On 11 July, the Platform for Sustainable Finance (PSF) published their draft report on Minimum Safeguards (MS) for feedback. This report looks into the shortcoming of current practices and suggests improvements.

CONSULTATIE | Reactie op EFRAG-consultatie over ESRS

Standpunten en publicaties | 09 augustus 2022
Eind april publiceerde de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) een consultatie over de voorgestelde European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Deze Europese standaarden voor duurzaamheidsrapportage hebben onder andere als doel om data te voorzien van financiële producten.

CONSULTATIE | Reactie op EC-consultatie over bronbelasting

Standpunten en publicaties | 28 juni 2022
De Europese Commissie publiceerde een consultatie onder de noemer 'the new EU system for the avoidance of double taxation and prevention of tax abuse in the field of withholding taxes'.