Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
12 mei 2021

CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

Op 29 maart heeft het ministerie van Financiën een consultatie uitgebracht over de Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. DUFAS heeft hierop stevig gereageerd. De mogelijke gevolgen van dit wetsvoorstel zorgen voor grote ophef onder onze leden.

Nieuwe definitie

Het wetsvoorstel heeft onder andere veel gevolgen voor het fonds voor gemene rekening (FGR), omdat de definitie verandert. De nieuwe definitie bepaald of een FGR zelfstandig belastingplichtig is voor de vennootschapsbelasting. Onze leden zijn bang dat institutionele beleggers en het Nederlandse publiek nu niet meer gebruik kunnen maken van het besloten fonds voor gemene rekening voor de collectieve belegging in effecten.

Fonds voor gemene rekening

Voor onze leden is het fonds voor gemene rekening misschien wel de belangrijkste juridische rechtsvorm voor het beheren van vermogen dat samengevoegd is. Dit noemen we ook wel collectief beleggen. Pensioenfondsen en levensverzekeraars maken bijvoorbeeld gebruik van FGR om pensioenvermogen van pensioengerechtigden te beleggen. Op deze manier zorgen zij voor een goede oudedagsvoorziening, zoals zogenaamde asset pooling

Vermogen

Een deel van onze leden investeerde in totaal meer dan 560 miljard euro aan vermogen in meer dan 225 fondsen voor gemene rekening. DUFAS vermoedt dat het totale vermogen en aantal fondsen nog hoger is. Deze fondsen hebben dan ook een heel groot financieel en maatschappelijk belang.

Meer informatie

Voor vragen over deze consultatie kun je contact opnemen met Iris van de Looij, DUFAS’ algemeen directeur. Meer informatie over de consultatie vind je op de website van de overheid

CONSULTATIE | Reactie op Taxonomie-informatie in de SFDR

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
Op 12 mei reageerde DUFAS op de consultatie van de Europese toezichthouders (ESA’s). Zij publiceerden op 17 maart de Joint Consultation on Taxonomy-related sustainability disclosures.

CONSULTATIE | Reactie op Implementatiebesluit prudentieel toezicht beleggingsondernemingen

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
DUFAS reageerde op de consultatie 'Implementatiebesluit IFD' van het Ministerie van Financiën.

CONSULTATIE | Reactie op Europese consultatie over btw voor financiële diensten

Standpunten en publicaties | 12 mei 2021
Samen met onze Fiscale Commissie heeft DUFAS gereageerd op de consultatie van de Europese Commissie (EC) over VAT rules for financial and insurance services today and tomorrow. Als basis gebruikten we de consultatiereactie van European Fund And Asset Management Association (EFAMA).