Fondsnieuws interviewde Jovan Ponsioen van Amundi en DUFAS-directeur Iris van de Looij over het onderzoek dat aanleiding was voor onze podcastserie. Jovan: “We hebben in de sector een kleine revolutie nodig. (...) Een stofzuiger prijs je ook niet aan door uit te leggen uit welke onderdelen deze is opgebouwd. Nee, je promoot een stofzuiger gewoon om wat hij doet.” Luister of lees het interview via Fondsnieuws.nl.
Op 10 maart traden de SFDR-regels in werking. Een stap die een mogelijk antwoord is op een van de drempels uit het onderzoek: mensen weten niet of hun belegging wel goed is ‘voor de wereld’. We spraken erover met Adrie Heinsbroek van NN Investment Partners. Active ownership komt aan bod, waarbij je als belegger de verantwoordelijkheid neemt om het bedrijf de goede kant op te duwen. Adrie: “Want eigenlijk, als je duurzamer belegt, moet je sommige partijen ook stimuleren en de kans geven om te verbeteren. (…) Dat betekent wel dat we werk aan de winkel hebben. Dat wij als duurzame beleggers meer het grotere doel moeten uitleggen.”
Het gros van de Nederlanders identificeert zichzelf op geen enkele manier met de wereld van beleggen. Hoe veranderen we dat? In de vierde en nieuwste aflevering van onze podcastserie zegt Rene Frijters, oprichter van Knab en Binck Bank: “De communicatie is sterk verbeterd. Maar het is ongelofelijk moeilijk om die drempels om te beleggen weg te halen.” Bovendien zijn mensen niet geïnteresseerd in hun pensioen. “Mensen zijn geïnteresseerd in vandaag en morgen, tot maximaal 1 jaar vooruit. Je kunt dus wel proberen het allemaal heel serieus te doen, maar dat is heel moeilijk. We moeten beleggen leuk maken, met behulp van data.“
Op de LinkedIn-pagina 'Waarom beleggen mensen (niet)?' delen we nieuws over dit onderwerp, en nieuwe afleveringen zodra ze live staan. Kijk, luister en praat mee op LinkedIn.